بیانیه تشکل های زنان افغانی، مصری، تونسی، کرد و ایرانی در حمایت از حقوق برابر زنان لیبی

بیانیه در حمایت از حقوق برابر زنان لیبی

پس از سقوط دولت قذافی، در حاشیه پیروزی و شادمانی مردم لیبی، تراژدی تبعیض علیه زنان با خواست لغو محدودیت قانون چندزنی برای مردان و استقرار قوانین مردسالارانه زیر عنوان قانون شریعت تکرارشد. آنچه در نطق پیروزی مصطفی عبدل جلیل رئیس شورای موقت لیبی به عنوان اولین اقدام در تاریخ ۲۳ اکتبر بر سرزنان لیبی فرود آمد بر هراس جامعه زنان از گسترش قوانین تبعیض آمیز بین زن و مرد افزود.اظهارات رئیس شورای موقت لیبی نشان داد که اولویت اصلی حاکمیت جدید لیبی تضعیف حقوق زنان است.

تاریخ حضور و مبارزات زنان در صحنه و پشت صحنه ی انقلابات و تحولات هرکشوری انکار ناپذیر است اما زنان و حقوق شان از صحنه اجتماعی و حقوق اجتماعی، شهروندی، انسانی و جنسیتی حذف و مورد تحقیر قرار می گیرند. سقوط رژیم قذافی بدون مشارکت و فداکاری های زنان و صدمات بی شماری که آنان تحمل کردند محال بود. اما این امر محال پس از پیروزی لیبی به فراموشی سپرده شد.

اعلام قانونی کردن تبعیض علیه حقوق زنان در لیبی اتفاق تازه ای نیست، این داستان پیشتر در ایران پس از انقلاب اسلامی، در افغانستان پس از به قدرت رسیدن طالبان، در عراق پس از سقوط صدام و… تکرارشد، امآ آنچه تازه است، قدرتمندی زنان در جهان و عدم سکوت آنان نسبت به سرنوشت خودشان و خواهرانشان است.

اینک خواهرانمان در لیبی ساکت ننشسته اند. صدای اعتراض آنان در قالب ائتلاف ها، گروه ها، پتی شن ها، بلاگها.. بلند است. زنان لیبی تنها نیستند. زیرا مسائل ما زنان از یکدیگر جدا نیست. همان قدر که تبعیض و خشونت علیه زنان امری جهانی است اعتراض علیه حذف، خشونت و تبعیض نیز ضرورتی جهانی است. امروز دفاع از حقوق زنان در لیبی، نه تنها جلوگیری از تکرار ترکیب نامیمون دین و دولت با یکدیگر است بلکه نشانه آگاهی رشد یافته ی جهانی زنان در حمایت از حقوق خودشان نیز است.

ما دست در دست زنان لیبی، از مبارزات آنان برای بدست آوردن حقوق برابر انسانی حمایت می کنیم و همه ی سازمان های زنان در جهان را به تشکیل حلقه ی حمایتی و همراهی با زنان لیبی فرا می خوانیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *