محرومیت نسرین ستوده از ملاقات، به‌خاطر مخالفت با چادر اجباری در زندان

نسرین ستوده وکیل زندانی به دلیل مخالفت با بر سر کردن چادر اجباری زندان برای سه هفته از ملاقات با خانواده خود محروم شد.

رضا خندان همسر نسرین ستوده در این‌باره به تارنمای کلمه گفت: “یکشنبه این هفته مطابق معمول به سالن ملاقات زندان اوین که به شدت امنیتی شده و حتی کودکان را به سختی بازرسی بدنی می‌کنند مراجعه کردیم اعلام کردند که همسرم به دلیل تنشی که بر سر استفاده از چادر اجباری زندان ایجاد شده سه هفته ممنوع‌الملاقات شده است.”

بنا به این گزارش نسرین ستوده که در بند زنان زندان اوین دوران محکومیت خود را می‌گذراند، معتقد است که مسئولان زندان در مورد زنان زندانی افزون بر پوشش و حجاب متداول، چادر را نیز اجباری کرده‌اند.

این فعال حقوق بشر و حقوق زنان، چادر اجباری در زندان را غیر قانونی می‌داند و می‌گوید در هیچ کجای قوانین چنین چیزی پیش‌بینی نشده است و حتی زندانیان سیاسی مطابق قانون از داشتن فرم زندان نیز معاف هستند.


نسرین ستوده چادر اجباری در زندان را غیر قانونی می‌داند و می‌گوید در هیچ کجای قوانین چنین چیزی پیش‌بینی نشده است

زندانیان سیاسی مرد در زندان‌های ایران لباس فرم ندارند و در بندهای عمومی با لباس‌های عادی به‌سر می‌برند.

در شهریورماه سال جاری یدالله عسگری، مدیرکل پیش‌گیری‌های قضائی، از دستور آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضائیه مبنی بر حذف اجباری بودن چادر بر سر زنان متهم در دادگاه‌ها خبر داده بود.

رضا خندان در مورد ممنوع‌الملاقات شدن همسرش می‌گوید: “نوع محرومیت تعیین‌شده، خانواده و کودکان خردسال را هم در بر می‌گیرد و به این ترتیب کودکان و خانواده‌ای که بیش از ۱۰۰ روز است ملاقات حضوری نداشته‌اند تا سه هفته‌ دیگر از ملاقات کابینی هم محروم خواهند بود.”

این در حالی است که به گفته آقای خندان در طول هشت ماه نخست بازداشت نسرین ستوده، کودکان وی در مجموع یک ساعت با او ملاقات حضوری داشتند و در تمام روزهای عید نوروز و حتی دو هفته پس از تعطیلات آن اجازه ملاقات کابینی نیز به فرزندان او داده نشده بود.

نسرین ستوده از سوی شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تهران به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از حرفه وکالت محکوم شد.

وی پیشتر از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۱ سال حبس، ۲۰ سال محرومیت از شغل وکالت و ۲۰ سال ممنوعیت خروج از کشور محکوم شده بود.

نسرین ستوده که عمدتاً وکالت پرونده‌های حقوق بشری را در ایران بر عهده داشت، ۱۳ شهریورماه ۱۳۸۹ پس از مراجعه به دادگاه بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین زندانی است.

وی فارغ‌التحصیل حقوق بین‌الملل است. مدارک لیسانس و فوق لیسانس‌اش را از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرده است و در سال ۱۳۸۲، کار خود را به طور رسمی به‌عنوان وکیل دادگستری آغاز کرد.

نسرین ستوده برنده جایزه حقوق بشر سازمان حقوق بشر بین‌الملل در سال ۲۰۰۸ است و در روزنامه‌هایی چون توس و نشاط مطالب حقوقی می‌نوشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *