کنفرانس بین المللی زنان علیه فمینیسید

روز شنبه ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۱ از ساعت ۹ صبح تا ۱۸ بعداز ظهر در یک کنفرانس زنان شرکت کردم با عنوان : مبارزات بین المللی زنان علیه فمینیسید (Feminizide ).

این کنفرانس از طرف زنان فعال در جنبش فمینیستی سازمان یافت که با یکدیگر گفتگویی در مورد تعریف پدیده ی فمینیسید و یافتن استراتژی های مقابله با آن داشته باشند. هدف این کنفرانس تبادل تجربه برای جواب دادن به ۲ سوال زیر بود:

۱ـ چگونه می توان مبارزات علیه خشونت سیستماتیک به زنان و همبستگی بین المللی در میان زنان را قویترکرد؟

۲ـ چگونه کمپین های منطقه ای و بین المللی بر روی هم تاثیر گداشته ، یکدیگر را تکمیل می کنند؟

Feminizide اشکال مختلف خشونت است که به صورت سیستماتیک به زنان اعمال می شوند ، مانند سنگسار زنان، بیوه سوزی، تجاوز جنسی بخصوص در جنگها، کتک زدن و سوزاندن و قطعه قطعه کردن زنان، ناقص سازی زنان، حجاب و جداسازی جنسیتی ، نابرابریهای حقوقی ، اقتصادی ، سیاسی و خشونتهای کلامی که در زبان و ادبیات همه ی دنیا موجودند و همچنین خشونتهای روحی ـ روانی که به شکل فردی یا از طریق رسانه ها ی گروهی و ……….به زنان اعمال می شود.

Feminizide زنان رااز حق تعیین سرنوشت خود محروم می کند . این پدیده در تمام جوامع بشری موجود است و به همه ی زنان با هرگونه تعلق قومی، سنی ، گرایش جنسی ، فرهنگی ، مذهبی اعمال می شود ودر همه ی حوزه های حیاتی زنان رسوخ می کند وهویت ،اعتماد به نفس، قدرت و احساس مسئولیت و همبستگی با زنان دیگر را ازآنان می گیرد.

دربخش اول این کنفرانس خانم هوزان محمود ( عراق) ـ خانم آراس کاپلان(ترکیه ) ـ خانم پاتریسیا زاپاتا(مکزیک ) ـ خانم ماریا میس (آلمان ) شرکت داشتند . شرکت کنندگان، فمینیسید را ابتدا از منظر تاریخی در جامعه ی بشری بررسی کردند و یک گزارش آماری از خشونتی که هر روزبه زنان در کشورشان اعمال می شود ، دادند که در گزارشات رسمی دولتها دیده نمی شوند. پس از آن گفتگو میان شرکت کنندگان در کنفرانس و سخنرانان انجام شد.
بخش دوم کنفرانس اختصاص داشت به معرفی کمپین های متفاوتی که در کشور های گوناگون در جهت مبارزه با خشونت سیستماتیک علیه زنان، از طرف زنان سازماندهی شده است.

خانم فدیله ییلدریم (کمپین جنبش زنان کرد دراروپا ) ـ خانم ماریت لدزما (IWA ) ـ خانم آستریت روند (کمپین مبارزه با فمینیسید در کنگو) ـ خانم شوا زیوم از مرکز مشاوره و راهنمایی برای خانمهای پناهنده و مهاجر(آگیسرا) در شهر کلن ـ آلمان (کمپین مبارزه با خرید و فروش زنان و تن فروشی اجباری )، در این بخش از کنفرانس در باره ی اهمیت سازمان دادن کمپین های گوناگون در جهت مبارزه علیه هر گونه استثمار جنسیتی سخن گفتند. همه ی سخنرانان در کنفرانس با ذکر مثالهای گوناگون تلاش کردند اهمیت همبستگی میان زنان و ایجاد یک شبکه ی سراسری برای تبادل تجربه و جلوگیری از خشونت و استثمار جنسیتی را نشان دهند.

کنفرانس حاوی اطلاعات تاریخی وآماری در مورد اعمال خشونت سازمانیافته به زنان در نقاط مختلف دنیا بود و همه ی زنان در دونکته باهم اشتراک نظر داشتند :

۱ ـ رسوخ مذاهب و ایدئولوژیهای مختلف در ساختارهای دولتی، سیاسی و تربیتی به حذف زنان و استفاده ی ابزاری از آنان منجر می شود. شکل بارز آن را امروزه در فوندامنتالیسم اسلامی مشاهده می کنیم.

۲ـ سیستم سرمایه داری کنونی نه تنها زنان را در راه کسب حقوق برابر فردی و اجتماعی حمایت نکرده است بلکه آنان را مورد بهره برداری قرار داده، به طوریکه زنان در جوامع امروز ، بخصوص در شرایط بحرانی اقتصادی که حاصل سیاستهای مبنی بر افزایش سود از طرف سرمایه داران و دولتمردان در کشورهای سرمایه داری است، بی پناه و فقیرترشده اند . زنان در این سیستم ، ظاهرا دارای حقوق و شانس برابر برای پیشرفت هستند ، در حالیکه در همه ی عرصه ها با فرمهای گوناگون راه برای هرگونه ابراز عقیده و مبارزه با پدر/ مردسالاری موجود بر آنان بسته است . راه پیشرفت فقط برای زنانی باز است که هویت مستقل خود را درجهت حفظ منافع قدرتمداران فراموش کرده اند .
زنان شرکت کننده در کنفرانس، دسترسی به هدف خود را که مقابله با فمینیسید است را فقط از طریق مبارزه ی هدفمند با دوسیستم غالب (اشاره شده در بالا) در جوامع بشری می دانند.

نتیجه گیری:
۵ هزار سال است که مردسالاری زنان را سرکوب می کند . آنان را به بند می کشد و در صورت مقاومت ، آنان را وحشیانه به قتل می رساند. و۵ هزار سال است که زنان به اشکال گوناگون موفق به ادامه ی بقا شده اند. از سالهای ۷۰ میلادی از کلمه ی فمینیسید توسط زنان و جنبش زنان در نقاط مختلف جهان استفاده شده است و از طریق آن زمینه و سابقه ی تاریخی خشونت سازمانیافته به زنان کشف و بررسی شده است. با وجود اینکه ابعاد قتل عام زنان بسیار گسترده و تفاوت آن با قتل عام گروهی کاملا روشن است ولی هنوز درسیاست بین المللی استفاده از این کلمه رسمیت نیافته است و به جای فمینیسید از قتل عام عمومی یا گروهی استفاده می شود. در گفتمان فمینیستی نیز تفاهم در مورد تعریف فمینیسید هنوز وجود ندارد.

ولی ضرورت پرداختن به فمینیسید در جنبش زنان و سازمان دادن سیاست مقابله با آن در سطح بین المللی بیشتر از پیش حس می شود.

زنان جهان ، فقط با نیروی همبستگی، قادر خواهند بود استراتژیهای گوناگون مبارزه با اشکال متفاوت تبعیض و خشونت را کشف کرده و توسعه دهند تا بتوانند جهان را انسانی و مهربانترکنند .

۱۸ اکتبر/ کلن

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *