قتل هاله سحابی و بازتاب مخدوش آن در رسانه‌ها

نظام جمهوری اسلامی مسؤل مستقیم مرگ هاله سحابی است. وقوع این جنایت به هر شکلی که رخ داده باشد، جدا از مجموعۀ سرکوبهائی که او به عنوان یک زن و یک زندانی سیاسی متحمل شده و همۀ فشارهائی سیستماتیکی که رژیم بر وی وارد کرده، نبوده است.

ما جمعی از فعالان جنبش زنان و فعالان اجتماعی- سیاسی ایرانی خواستار روشنگری و شفاف‌سازی در مورد وقایع مراسم تشییع و مرگ هاله سحابی از سوی خانواده وی و منابع ذیصلاح مستقل مانند نهادهای بین‌المللی حقوق بشری هستیم و مرگ هاله سحابی را جنایتی تلقی می‌کنیم که نمی‌توان بررسی آن را در چهارچوب قوانین و مجازاتهای کیفری دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران انتظار داشت و آن را به عنوان “قتل نفس” توسط یک شخص فرو کاست، همچنانکه پرونده‌های قتلهای زنجیره‌ای و قتل زهرا کاظمی این واقعیت را بخوبی نشان داده است. بر این باوریم که این گونه دادخواهی‌ها تنها در صورت ساقط ‌شدن رژیم جمهوری اسلامی ممکن است حاصل شود.

ما به خبررسانی‌های نادقیق و متناقض از سوی رسانه‌های رسمی (مدعی اصل استقلال و بیطرفی خبرنگاری) و رسانه‌های اپوزیسیون سبز مانند جنبش راه سبز (جرس) اعتراض شدید داریم. ما این نوع خبررسانی شتابزده،ناشفاف، نا‌مسؤلانه، مشکوک، جناحی و تبلیغاتی را نشانۀ همدستی با سانسور و حذف دگراندیشان و گامی در جهت مخدوش کردن افکار عمومی و بی اعتبار ساختن حرفۀ خطیر و پرمسؤلیت خبرنگاری مستقل می‌دانیم و بر این باوریم که این نوع “خبر رسانی” فاقد ارزش اخلاقی و حرفه‌ای است.

ما ضمن آنکه با خانوادۀ هاله سحابی ابراز همدردی عمیق می‌کنیم و به نفس مبارزات و فعالیتهای مستقل هاله به عنوان یک زن و یک زندانی سیاسی، از جمله تلاشهای وی به عنوان یک مادر صلح، احترام می‌گذاریم، به روشهای تجویز شده برای مبارزه که تاکنون توسط گروهی از فعالان، از جمله “اصلاح طلبان” و افراد مجهول الهویه شورای راه سبز امید، در چهارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ترویج شده است، انتقاد جدی داریم و یک بار دیگر علیه سکوت، دروغ، دورویی و همدستی در باز تولید فرهنگ جنایت با صدای بلند اعتراض می‌کنیم. از همۀ هم‌اندیشان تقاضا داریم که ما را در این اعتراض تنها نگذارند.

چهار ژوئن ٢٠١١

امضاء کنندگان

شهلا عبقری، سیاوش عبقری، نیلوفر شیدمهر، هایده ترابی، مهشید پگاهی، اقدس شعبانی، اکرم موسوی، گلرخ جهانگیری، مژده نورزاد، شهین نوائی، پرویز داورپناه، امیر جواهری لنگرودی، مهناز متین، شهناز بیات، ناصر مهاجر، سعید یوسف، هما مرادی عجم، حسن بهگر، پروین ابراهیم زاده، سرور صاحبی، سیما صاحبی، آنا پاک، الهه صدر، سیما محضری، حمید نوذری، پرویز داور پناه، فائزه منزوی، فرزانه سوری، کورش امجدی، مینو فروغ، آمنه بامدی، سیّد ‌قدرت‌‌الّله‌ اتابک، مینا (اما)، مهرداد بابا علی، ناهید نصرت، هایده درآگاهی، اعظم قریشی، ایرج مصداقی، اعظم نورالله خانی، شهلا فیضی، فردوس تجدیدی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *