گزارش تصویری اختر قاسمی از کنسرت زیبا شیرازی در شهر آخن آلمان

روز یکشنبه ۱۳ مارس ۲۰۱۱، مراسم صدمین سالگرد روز جهانی زن به دعوت کانون ره‌آورد در شهر آخن آلمان با کنسرت زیبا شیرازی، برگزار شد.

در این برنامه که با همکاری نهادهای آلمانی در این شهر و به زبان آلمانی برپا گردید؛ ابتدا خانم کرستین مولر، نماینده پارلمان اروپا از حزب سبزهای آلمان در رابطه با روزجهانی زن سخنرانی کرد و در آن ضمن توجه به نقش زنان کشورهای عربی در جنبش‌های آزادی‌خواهانه‌ی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا؛ به شرایط زنان ایرانی پرداخت و خواهان آزادی زنان زندانی و پایان دادن به بازداشت خانگی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و همسران‌شان، زهرا رهنورد و فاطمه کروبی شد.

وی به فراخوان فعالان زن ایرانی برای بزرگداشت صدمین سالگرد روز جهانی زن نیز اشاره نمود.

خانم هیلده شایت، شهردار شهر آخن که وی نیز از حزب سبزهای آلمان است، در سخنان کوتاهی این روز را به همه‌ی زنان، به‌ویژه زنان ایرانی تبریک گفت و از برگزاری چنین مراسم‌هایی در این شهر استقبال کرد.

در بخش بعدی، پیام کانون ره‌آورد به مناسبت صدمین سالگرد روز جهانی زن خوانده شد و سپس تاریخچه‌ی کوتاهی از صد سال مبارزات زنان اروپا و به‌ویژه زنان آلمان، ارائه گردید که حاوی نکات جالب و شنیدنی‌ای بود.

پس از پذیرایی از شرکت‌کنندگان، نوبت به کنسرت زیبا شیرازی، رسید.

زیبا شیرازی در ابتدا با همکاری رامین و آوا، دو نوازنده‌ی تار و دف موسیقی اصیل ایرانی ترانه‌ای در وصف آزادی به زبان انگلیسی خواند که مورد توجه حاضران قرار گرفت. آنگاه با گروه جاز خود همراه با چهار نوازنده، ترانه‌هایی که اشعار و موسیقی آن از ساخته‌های خود وی بودند را اجرا کرد.

زیبا شیرازی با ترانه‌های زنانه خود فضای پرشور و نشاطی را در میان تماشاگران ایجاد کرد. او به زبان انگیسی در مورد هر ترانه توضیحاتی می‌داد و با شرکت‌کنندگان گفت‌وگو یا شوخی می‌کرد. این نوع ارتباط با تماشاگران و همچنین اشعار ترانه‌های او که در آن‌ها شخصی‌ترین احساسات زنانه بیان می‌شد؛ فضای صمیمانه‌ای به‌وجود آورده بود.

در میان کنسرت، زیبا شیرازی قطعه‌ای را با همراهی شیدا، دختر جوان ایرانی که نوازنده‌ی چنگ است اجرا کرد.

زیبا شیرازی بیش از دو ساعت به اجرای برنامه پرداخت و زنان حاضر در سالن ترانه‌های معروف او همچون «زن» و یا «دوباره با تو» را با وی می‌خواندند.

در پایان کنسرت شرکت‌کنندگان به‌پاخاستند و دقایقی به تشویق زیبا شیرازی و گروهش پرداختند.

با پایان یافتن کنسرت زیبا شیرازی، خانم شایت، شهردار آخن به همراه خانم کسلر ویرتز، مسئول «کارگاه فرهنگ‌ها» در این شهر به روی صحنه رفته و ضمن قدردانی از برگزارکنندگان مراسم صدمین سالگرد روز جهانی زن، به آن‌ها هدایایی تقدیم کردند.

شبکه تلویزیون محلی WDR برای تهیه گزارش و فیلم در این مراسم حضور داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *