آغاز به کار وبسایت ” تجربه ایستادگی” هم زمان با صدمین سالگرد هشت مارس

تغییر برای برابری : برابر با هشتم مارس ۲۰۱۱، صدمین سالگرد «روز جهانی زن» وب سایت اینترنتی “تجربه ایستادگی” آغاز به کار کرد.

این وب سایت مجموعه ای از داستان ها و روایت هایی از زنان ایرانی است، که منکعس کننده خشونت های مستمر اجتماعی- خانگی تحمیل شده بر آنان است. این فضای آنلاین با هدف شکل دهی مقاومت های گروهی زنان علیه این خشونت های ساختاری و روزمره طراحی شده است.

ایده ی ساخت این فضا برآمده از سریِ جدیدِ مجموعه کارگاهای مقابله با خشونتِ کمپین تغییر برای برابری در تهران ودیگر شهرستانها است. خروجی این کارگاه ها که پیشتر توسط گروهی از فعالین کمپین به شکل یک دفترچه و یک نمایشگاهِ دو روزه همزمان با ۲۶ نوامبر، روز جهانی مقابله با خشونت علیه زنان منتشر شده بود، اکنون به شکل یک آرشیو آن لاین که قابلیت به روز رسانی توسط کاربران را داشته باشد تغییر شکل داده است. ساخت مجموعه ای منسجم از روایت های بازگو نشده ی خشونت علیه زنان و شیوه های ایستادگی که آن ها به کار می برند یکی از اهداف اولیه ساخت چنین فضایی بوده است.

این وب سایت قصد دارد در خلال زمان به یک آرشیو زنده و پویا تبدیل شود که قابلیت بروز رسانی توسط کاربران در دیگر نقاط دنیا را داشته باشد. هدف نهایی این پروژه ایجاد منبعی آن لاین برای کنشگران است تا با مجموعه ای از روایت ها و تصاویر ارسالی توسط زنان نقاط مختلف دنیا که قابلیت استفاده ای فرامرزی داشته باشد، شیوه های جدید ایستادگی خلق و شکل دهی شود.

این فضا می کوشد به جای انعکاس صرف خودِ خشونت، بازتاب دهنده ی موقعیت های روزمره ی باز تولید خشونت باشد، خشونت هایی آنقدر رقیق شده در روزمرگی های زندگی که به سختی به چشم می آیند.

این وب سایت شامل تصویر سازی-داستان هایی (به زبان فارسی) بر محوریت اشیا و تصاویر ذهنی است که یادآور خشونت هستند. روایت داستانها هم به زبان انگلیسی به شکل شنیداری، قابل شنیدن هستند. نسخه اصلی و تایپ نشده داستان ها به همان نحوی که در کارگاه ها جمع آوری شده بود در وبسایت قرار داده شده است. ترجمه ها عامدانه تحت اللفظی، ویراش نشده و حاوی تمام ایرادهای نگارشی زبان مبدا است و توسط گروهی دیگر از زنان ایرانی بازخوانی شده است.

شما می توانید با بارگذاری روایت های خود شامل داستان و تصاویر به کامل شدن این وب سایت کمک کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *