«فراموش نخواهیم کرد»، عنوان مراسم امسال کانون ره‌آورد به‌مناسبت بیست و دومین سالگرد کشتار زندانیان سیاسی ایران است.

به رسم هر سال کانون ره‌آورد در شهر آخن آلمان مراسم بزرگداشت زندانیان سیاسی ایران را که در تابستان ۱۳۶۷ توسط جمهوری اسلامی ایران قتل عام شدند، برگزار می‌کند.

تلاش ما بر آن است که کشتار سال ۶۷ به مثابه یک فاجعه بزرگ ملی در تاریخ کشورمان ثبت گردد.

در مراسم امسال کانون خانم لادن برومند، مورخ، فعال حقوق بشر و رئیس بخش پژوهش بنیاد برومند از پاریس و آقای جهانگیر اسماعیلی‌پور زندانی سیاسی و نویسنده کتاب «عادل آباد، رنج ماندگار» سخنرانی خواهند کرد.

همچنین در این مراسم فیلم و اسلاید نمایش داده می‌شود و از میهمانان پذیرایی خواهد شد.

محل برنامه :

Martin Luther Haus

Martin Luther str 16

52062 Aachen

شنبه ۴ سپتامبر ۲۰۱۰ ساعت ۱۹

بیانیه کانون ره‌آورد

به یاد جان‌باختگان سال۶۷ گرد هم آییم!

هم میهنان

حکومت جمهوری اسلامی ایران از بدو استقرار خود و در تداوم حاکمیت‌اش تا امروز شیوه ارعاب و سرکوب و حذف مخالف را با خشن‌ترین شیوه‌ها به پیش برده است.

حاکمان ایران دراین راه به هیچ قانونی حتی به قوانین ناقص و تبعیض‌آمیزوعقب‌مانده مصوب خود نیز پای‌بند نبوده و نیستنند. حکومت اسلامی ایران در راه حذف دگراندیشان و سرکوب هرگونه آزادی‌خواهی، به جنایات بسیاری دست زده است که حافظه‌ی تاریخی مردم ما درگوشه و کنار این سرزمین پهناور هیچ‌گاه آن‌ها را از یاد نخواهد برد.

مردم ما هیچ‌گاه اعدام‌های دهه‌ی ۶۰ را فراموش نمی‌کنند، همان‌طورکه اعدام‌های قبل و بعد از این سال‌ها وهمان‌طور ترور مخالفین در ایران و خارج از ایران را.

اما در تابستان سال ۶۷ حکومت، جنایت ضدانسانی را به اوج خود رساند. زندانیان اسیر که هنوز محاکمه نشده و یا محکوم به چند سال زندان شده بودند؛ زنان و مردانی که در شرایط غیر انسانی و تحت شکنجه‌های روحی و جسمی شدیدی به‌سر می‌بردند به‌دستور مستقیم آیت‌الله خمینی به کام مرگ سپرده شدند.

بیش از ۴هزار زندانی طی تابستان ۶۷ به دار آویخته شدند. مخفیانه بدون اطلاع قبلی، بدون وکیل، بدون دادگاه و بدون هیات منصفه.

سرکوب و کشتار در ایران همچنان ادامه دارد. به گفته خود مقامات حکومتی زندان‌های ایران بیش از ۶ برابر ظرفیت خود زندانی دارند. همه زندانیان، مخصوصا زندانیان سیاسی در ایران در وضعیت بسیار دشواری به‌سر می‌برند. با همه امکانات‌مان باید مانع تجدید جنایت تازه‌ای از جانب حکومت اسلامی ایران شویم.

ما با اعلام انزجارعمیق نسبت به کشتار زندانیان سیاسی دهه‌ی ۶۰ به‌ویژه کشتار دسته‌جمعی آنان در سال ۶۷، این کشتار را جنایت علیه بشریت می‌شناسیم.

ما از همه وجدان‌های بیدار می‌خواهیم که در افشای هرچه وسیع‌تر این جنایات ما و دیگر فعالان حقوق بشر را یاری رسانند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *