گفتگو با پروین اردلان درباره طرح عفاف و حجاب

تغییر برای برابری » طرح ” توسعۀ عفاف و حجاب” در سال هشتاد و دو توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد اما اجرای آن تا سال ١٣٨۵ به تعویق افتاد. پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور، بخشی از این طرح تحت عنوان ” طرح ارتقای امنیت اجتماعی” اجرا شد و نیروی انتظامی کشور طی سه سال گذشته در ماههایی از سال این طرح را به اجرا گذاشت.

وزیر کشور در حاشیۀ شورای اجتماعی کشور از تصویب طرح ارتقای امنیت اجتماعی خبر داده است. به گفتۀ مصطفی محمد نجار قرار است طرح عفاف و حجاب امسال نیز اجرا شود. این طرح در سالهای گذشته نیز اجرا شد و در برخی مواقع با خشونت ماموران انتظامی همراه بود.

به گفتۀ وزیر کشور، از دیگر طرح هایی که قرار است در کنار طرح عفاف و حجاب اجرا شود، طرح هایی نظیر نهاد خانواده، فعال شدن مشاوره ها و ازدواج آسان، طرح پیشگیری و مبارزه با اعتیاد و مبارزه با نابهنجاری و ترویج قانون مداری است که تصویب شده و در انتظار حکم اجراست.

طی روزهای گذشته انتقادات فراوانی نسبت به وضعیت حجاب زنان توسط شخصیت های مختلف صورت گرفته بود. آیت الله مکارم شیرازی یکی از روحانیون منتقد به وضعیت حجاب در کشور حتی عرصه های فرهنگی را نیز مورد حمله قرار داده بود. وی با اشاره به اینکه ” وضع حجاب خیلی بد شده و حتی برخی جلسات به ظاهر اسلامی با موسیقی های غیر شرعی و کارهای خلاف آلوده شده است”، به انتقاد از افزایش “چهره های غیر اسلامی در کشور” پرداخته بود.

حجت الاسلام رهبر، از نمایندگان اصول گرای مجلس نیز خواهان پیشگیری گسترش بدحجابی در کشور شده بود. بنظر این نمایندۀ مجلس، ” ده سانت روسری که برخی زنان روی سر می اندازند و یک لباس چسبان مثل رقاصه های هالیوود می پوشند” حجاب اسلامی نیست.

با توجه به چنین اظهار نظرهایی، بنظر می رسد با تصویب طرح جدید عفاف و حجاب، برخورد با ” بدحجابی” یا پوشش زنان با شدت بیشتری ادامه یابد.

طرح ” توسعۀ عفاف و حجاب” در سال هشتاد و دو توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد اما اجرای آن تا سال ١٣٨۵ به تعویق افتاد. پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی نژاد بعنوان رئیس جمهور، بخشی از این طرح تحت عنوان ” طرح ارتقای امنیت اجتماعی” اجرا شد و نیروی انتظامی کشور طی سه سال گذشته در ماههایی از سال این طرح را به اجرا گذاشت. در این بخش مبارزه با ” اراذل و اوباش، قاچاقچیان، مزاحمین نوامیس مردم و بدحجابی” از جمله اهداف این طرح ذکر شده بود. تصاویر زیادی از نحوۀ برخورد خشن ماموران انتظامی با زنان و مردان در قالب این طرح منتشر و انتقادات بسیاری نیز به نحوۀ عمل پلیس در اجرای این طرح عنوان شد. این انتقادات آنقدر افزایش یافت که پلیس و دولت سعی کردند تقصیر اجرای طرح امنیت اجتماعی را به عهدۀ دیگری بیاندازند تا از شدت انتقادات علیه خود بکاهند. غلامحسین الهام، سخنگوی دولت وقت در برابر این انتقادات گفت:” دولت مسوولیتی در طرح امنیت اجتماعی ندارد”.

شاید برای اجتناب از انتقادات دوباره است که اسماعیل احمدی مقدم، رئیس پلیس تهران با آغاز زمزمه های اجرای طرح عفاف و حجاب در حاشیۀ مراسم قدردانی از پرستاران منتخب نیروهای مسلح گفت :” پلیس برای برخورد با برخی از ناهنجاریها آماده است اما در شرایطی وارد عمل می شود که فضای حمایت ملی همۀ دستگاهها و مردم فراهم شود و دیگر کسی از طرحهای پلیس عیب و ایراد نگیرد”.

گفته می شود اجرای این طرح نیز مورد تاکید آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

پروین اردلان، فعال زنان و روزنامه نگار می گوید بیش از سی سال است که مسالۀ حجاب در کشور مطرح است و چنین طرح هایی به دنبال سیاستگذاری های عمیق تری در مبارزه با فعالیت زنان است. به خاطر قانون و عرفی که از سوی حکومت مطرح است، حجاب اجباری است و نداشتن آن جرم محسوب می شود. بهمین خاطر همۀ زنان حجاب را رعایت می کنند. ما بی حجاب نداریم و دولت نیز به بهانۀ مبارزه با بدحجابی سعی در محدودتر کردن فعالیت های زنان در دیگر حوزه ها دارد….

صحبت پروین اردلان را در لینک زیر گوش کنید:

www.persian.rfi.fr

گفتگو با پروین اردلان، روزنامه نگار وفعال حقوق زنان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *