حصه هلال شاعره سعودی تهدید به مرگ شد

بی بی سی »حصه هلال، شاعره سعودی که در شعرخوانی خود از اسلام‌گرایان افراطی انتقاد کرده است، به مرگ تهدید شد.

او در شعرخوانی خود در جریان مسابقۀ “شاعر توده مردم”، از برابری زن و مردان در جوامع اسلامی دفاع کرد.

جلسه شعرخوانی خانم هلال که از تلویزیون ابوظبی پخش شد، خشم محافل افراطی را برانگیخت.

خانم هلال که با روبنده در جلسۀ شعرخوانی شرکت کرده بود، در شعر خود در انتقاد از مراجع بنیادگرا گفت که تنها حربۀ آنها خشونت است و به راحتی “به قتل مخالفان خود فتوا صادر می‌کنند.”

حصه هلال در مراسم شعرخوانی با پنج شاعر دیگر برای دریافت لقب “شاعر توده مردم” مسابقه می‌دهد. مبلغ جایزه یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار است که از جانب وزارت فرهنگ ابوظبی اعطا می‌شود.

تهدید به قتل

یک سایت اینترنتی که معمولا نظرات شبکه‌ القاعده را پخش می‌کند، به شدت از محتوای اشعار حصه هلال انتقاد کرد. برخی از کاربران سایت نظر داده‌اند که خانم هلال باید به خاطر کفرگویی و “ارتداد” به قتل برسد.

خانم هلال در واکنش به تهدیدات گفته است که در برابر این فشارها تسلیم نخواهد شد و عقاید خود را انکار نخواهد کرد. او در شعر خود از جدایی زنان و مردان در محیط کار، که در عریستان سعودی رایج است، انتقاد کرده است.

حصه هلال در گفتگویی با بخش عربی بی‌بی‌سی گفت که چنین حملاتی را انتظار داشته است، اما از آنها بیمی به دل راه نمی‌دهد، زیرا به وضعیت امنیتی در کشور امارات متحده عربی، که در آن مسابقه انجام می‌شود، و همچنین در عربستان سعودی که محل سکونت اوست، اعتماد دارد.

خانم هلال همچنین در گفتگو با بی‌بی‌سی از شاعران عرب خواست که به ندای وجدان خود گوش کنند، از تهدید بنیادگرایان نهراسند و صدای خود را علیه تروریسم بلند کنند، زیرا به گفته او، “اگر تروریست‌ها پیروز شوند، همه چیز را نابود خواهند کرد”.

خانم هلال متهم شده است که در شعر خود به مرجع دینی معینی نظر داشته است، اما او گفت که به فرد خاصی نظر نداشته، بلکه هدف او افشای یک طرز فکر خطرناک بوده است.

سال گذشته در برنامه مسابقۀ “شاعر توده مردم” شاعره‌ای به نام عایده جهنی شرکت جست و از برابری زن و مرد دفاع کرد، اما او پیش از پایان مسابقه، در برابر فشارها و تهدیدات تسلیم شد، و ناچار شد از مسابقه بیرون برود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *