کشف حجاب در ورزش بانوان ایران

“کشف حجاب”. کنایه ای رایج در گفتار روزمره، از افتادن روسری زنان موقع رانندگی گرفته تا عقب رفتن روسری ها در اماکن عمومی.

اما آذر ماه امسال برای نخستین بار، تعبیر “کشف حجاب” به صورتی فراگیر در رسانه های ورزشی هم بکار رفت.

ورزشکاران زن ایرانی در مسابقات بین المللی، با پوشش اسلامی شرکت می کنند. پوششی که حتی با نوع لباس های ورزشکاران محجبه سایر کشورها نیز تفاوت دارد و سختگیرانه تر است.

این پوشش، “مقنعه مخصوص و مانتوی بلند”، حتی برای کودکان شطرنج باز رده سنی زیر هشت سال هم الزامی بوده است.

همواره پس از هر مسابقه برون مرزی نیز، خبری کلیشه ای در رسانه های دولتی ایران، مبنی بر “تحسین و شگفت زدگی ورزشکاران و تماشاگران خارجی” از بانوان محجبه ایرانی منتشر می شود.

رعایت حجاب در ایران اجباری است. همان طور که کشف حجاب در سال ۱۳۱۴ نیز اجباری بود. تاکید بر حجاب در جمهوری اسلامی ایران به گونه ای است که حتی عالی رتبه ترین مقامات سیاسی کشورهای دیگر نیز اگر زن باشند، در سفر به ایران ملزم به رعایت آن هستند.

کشف حجاب در ورزش بانوان

به رغم مشوق های چشمگیر رسانه ای و صدور پیام های تبریک از مقامات عالی رتبه سیاسی مثل رییس جمهور و رئیس مجلس، قضیه حضور زنان ایرانی در مسابقات ورزشی خارج از کشور، جنجال ها و حاشیه های زیادی داشته است.

سال ۱۳۸۵ در جریان مسابقات جهانی اسکیت به میزبانی اسپانیا، خبر کشف حجاب نمایندگان ایران، در ابعادی محدود، منتشر و بلافاصله تکذیب شد. نساء حسن زاده و سارا زادمهر، اسکیت بازان اعزامی به آن مسابقات بودند.

شهریور امسال در مسابقات والیبال زنان آسیا به میزبانی ویتنام، تصاویر تیم ایران خبرساز شد. خصوصاً تصویری از صفورا گل افشان، بازیکن شماره ۱۲ در بازی مقابل ژاپن.

روزنامه جمهوری اسلامی در این باره نوشت: تصاویر زننده ورزشکاران ایرانی و رعایت نکردن پوشش مناسب آن هم در ماه مبارک رمضان به هیچ وجه قابل توجیه نیست و باید به مسئولین اصولگرای ورزش کشور گفت چشمتان روشن.

در آخرین روزهای سال ۲۰۰۹، جزیره کیش میزبان مسابقات تکواندو نوجوانان آسیا بود. دختران ورزشکار خارجی در حضور نمایندگان و تماشاگران مرد ایرانی، بدون حجاب در سالن حضور داشتند. اتفاقی که بعد از انقلاب اسلامی، برای اولین بار در ایران رخ داد.

دبیر فدراسیون تکواندو در این باره گفت: قبل از مسابقات مانتو و روسری برای بانوان خارجی تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دادیم، نهایت دقت و مراقبت را به کار بردیم و تیم ها نیز همکاری لازم را انجام دادند.

با انتشار عکس های مسابقات در دنیای مجازی، کسی مانتوها و روسری های اهدا شده به تیم های خارجی را ندید و اثری از “همکاری لازم” دختران مهمان به چشم نخورد.

به همین خاطر، علی مطهری، نماینده مجلس شورای اسلامی، در تذکری به محمود احمدی‏نژاد، دستور رسیدگی به آن چه او “بی ‌توجهی به موازین اسلامی، بی‌حجابی و اختلاط زنان و مردان در مسابقات جزیره‌ کیش” نامید را خواستار شد.

کاراته کاهای بدون مقنعه

کاراته، آخرین نمونه از ماجراهای پرحاشیه کشف حجاب ورزشی است. خبر کشف حجاب دختران کاراته کای ایرانی در مسابقات بین المللی مونیخ، بازتاب گسترده ای در رسانه های داخلی داشته و بحث بر سر آن همچنان داغ است.

در کاتای تیمی جوانان این مسابقات، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران بدون رعایت حجاب اسلامی مسابقه دادند. اتفاقی بی سابقه که در رسانه های آلمانی هم منعکس شد.

مهر آسا اولادی، نازفر نیکجو و سحر جعفری که هر سه اهل مازندران هستند، بدون حجاب مسابقه دادند اما هنگام رفتن به روی سکوی قهرمانی، حجاب را رعایت کردند.

حمید سجادی معاون سازمان تربیت بدنی می گوید برخوردی جدی می کنیم. گزارش به سازمان بازرسی و حراست انتقال داده شده است و احتمال تعلیق قانونی این سبک – شوکوکای یونیون- وجود دارد.

علیرضا آهی سرپرست فدراسیون کاراته هم گفته است: این سبک، اقدامی خلاف شرع انجام داده. به زودی در کمیته انظباطی سازمان تربیت بدنی به این عمل غیر شرعی، واکنشی جدی نشان خواهیم داد

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *