فدرالیسم ، راه حلی مدرن برای جامعه چند قومیتی ایران / مهشید راستی

امشب در جلسه ای سیاسی در مرکز استکهلم شرکت کردم. مدتهاست که در جلسات سیاسی معمولی ایرانی استکهلم شرکت نمیکنم ، چرا که دقیقا میدانم کی چه میخواهد بگوید و از حرف هایشان خسته ام . اما جلسه ی امشب را به خاطر دل مشغولی های اخیرم پی گیر شدم.

از ماجرای اعدام احسان ، ترس بزرگی روح و جانم را فرا گرفت. اینکه اعدام ها دارد شروع میشود و باز کردستان اولین قربانیان را میدهد. و ترسم بیشتر و بیشتر می شد وقتی میدیدم که آنچنان که باید و شاید به این مسئله اعتراض نمیشود. اینکه احسان کرد بوده ، و فعال سیاسی کرد بوده ، این که این واقعه خارج از مرکز بوده . تمام این ها موجب شد که قشر عظیمی سکوت کنند.

این مسئله مرا به مسئله ی قومیت ها بیشتر دقیق کرد. سنندج اولین شهری بود که اعتضاب در سطح وسیع در آن رخ داد ، حال آنکه در آذربایجان هیچ حمایتی از جنبش نشده . راستی چرا ؟

چطور میشود از اعدام ها جلوگیری کرد و چطور میشود اعتماد قوم های مختلف را جلب کرد که این جنبش را جنبش خود بدانند .
امشب در پی یافتن جواب این سوال به دعوت دوست جوان کردی که در این اواخر با او آشنا شدم ، به جلسه ای در یکی از سالن های آ.ب.اف مرکزی استکهلم رفتم. موضوع جلسه این بود : آیا فدرالیسم راه حلی برای ایران است ؟

جلسه به زبان سوئدی بود. یک آذری که به نظرم می آمد طرفدار پان ترکیسم است و طوری صحبت میکرد که انگار در ایران حکومت فارس برقرار است. ، یک کرد ایران که عضو پ کا کا است ، ، یک جوان ایرانی سوسیال دمکرات و یک آقای محقق دانشگاهی که کرد ترکیه بود در این جلسه صحبت میکردند و صحبت های زیادی شد.

مدتی است به این مسئله فکر میکنم ، و امشب هم هر چه بیشتر بر این نظرم مصمم شدم که فدرالیسم جوابگوی نیاز های جامعه ی چند فرهنگی و چند زبانی ما خواهد بود.

بیاییم و با همدیگر روراست باشیم. فارس هم مثل هر قوم دیگری در ایران اقلیت است ، اقلیتی که بنا بر سیاست هایی زبانش ، زبان اصلی خوانده شد. ولی در یک جامعه ی مدرن و پیرو حقوق بشر ما این حق را نداریم که زبانی را بر زبان دیگر و قومی را بر قوم دیگر برتر بدانیم و از قومی بخواهیم که سیطره قومی دیگر را بپذیرد. این ها با اصول دمکراسی و مدرنیته همخوانی ندارد.
فدرالیسم چاره ی کار است.

باید با این مسئله کنار بیاییم ، که ایران یک پارچه ای که بعضی ها آرزویش را دارند جز از صدقه سر دیکتاتور ها نمیتواند موجودیت داشته باشد ، و ایران آزاد ، ایرانی است که تمامی فرهنگ ها و زبان ها و آداب ها و سنت ها یی که بر حقوق بشر استوار است را با آغوش باز قبول کند و به انسانها حق این را بدهد که هرآنگونه که مایلند باشند و زندگی کنند.

ایران کشور بزرگی است ، با فرهنگ ها و زبانهای مختلف که تا کنون همه به نحوی سرکوب شده اند. از زمان پادشاهی اش که پان ایرانیسم را پر و بال میداد و بارها گفته بود که اگر من بروم ایران را ایرانستان می کنند تا الان که حکومت دینی است و اصلا نه فارس و نه کرد و نه ترک و نه بلوچ جرات سر بر آوردن ندارند.

اما اگر اصول ایران فردا را بر دمکراسی می گذاریم ، فدرالیسم پاسخگوی خواسته های قوم های مختلف ایران است.
من یکی که حتی اگر قومی با رای گیری آزاد و با اکثریت آرا ، خواستار جدایی از ایران شد ، با غم و درد بزرگی در قلبم ، ولی خواست این مردم را می پذیرم. اما به نظرم فدرالیسم حتی از این طلاق های ناخوشایند جلوگیری میکند و موجب می شود که ما مردم ، بتوانیم در آرامش با همدیگر زندگی کنیم.

آقای کردی که عضو پ کا کا بود در جواب به پرسش حقوق زنان گفت که من فمینیست نیستم ، و معتقدم که ما همه انسانیم و زن و مرد معنی ندارد.

از او پرسیدم چه فکر خواهی کرد اگر من بگویم که من کرد نیستم و معتقدم که ما همه ایرانی هستیم و ترک و کرد و فارس معنی ندارد ؟ جواب داد که او را یک زن ، یعنی مادرش در غیاب پدر که در درگیری در کردستان کشته شده بود بزرگ کرده و …که بلاخره جواب من نبود.

اما بعد از این که این صحبت را با او کردم ، جواب خودم را هم یافتم. همانقدر که یک مرد حق ندارد به من بگوید که ما همه انسان هستیم و باید برای احقاق حقوق انسانها مبارزه کنم و نه برای حقوق زنان . من نیز حق ندارم به کسی بگویم که ما همه ایرانی هستیم و حق نداری برای حقوق کرد ها یا ترک ها یا …مبارزه کنی
همانقدر که من حق دارم که تمامی حقوق بشری را کسب کنم. او نیز همین حق را دارد.

اما برای رسیدن به فدرالیسم در ایران باید برای دمکراسی مبارزه کنیم. هیچ دولت دیکتاتوری در ایران فدرالیسم را نخواهد پذیرفت.
و جنبش مردمی ایران باید برای جلب اعتماد قومیت های مختلف بکوشد ، باید به مردم ثابت کند که حقوق قومیتی ایشان در صورت پیروزی جنبش رعایت خواهد شد .

جای را برای گفتگوی قومیت ها و اقلیت ها باز بگذاریم. ایران مال همه ی ماست ، از هر قومی که هستیم و هیچ کداممان بر دیگری برتری نداریم.

فدرالیسم جوابگوی مردم ما خواهد بود و حقوق قومیتی را تامین می کند. برای دمکراسی در کشورمان بکوشیم ، تا اقوام مختلف هم بتوانند از حقوق انسانی خود بهره مند شوند

برگرفته از:

http://www.zananeha.com/archives/2009-11/002758.html

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *