چهار روزنامه نگار ایرانی جایزه هلمن ـ همت را از آن خود کردند

تغییر برای برابری » دیده بان حقوق بشر روز گذشته اعلام کرد چهار روزنامه نگار ایرانی در میان ۳۷ نویسنده از ۱۸ کشور جهان موفق به دریافت جایزه معتبر هلمن ـ همت شده اند. آسیه امینی، محمد صدیق کبودوند، یوسف عزیزی بنی طرف و آرش سیگارچی روزنامه نگارانی هستند که جایزه¬ی هلمن ـ همت را از آن خود کردند.

این جایزه به دلیل تعهد به ازادی بیان و شجاعت به کسانی اهدا می شود که در کشورهای خود مورد ازار و اذیت و فشار سیاسی قرار می گیرند.

آسیه امینی، شاعر، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان، یکی از موثرترین اطلاع¬رسانان طرفداران حقوق بشر بر علیه مجازات اعدام، به ویژه سنگسار و اعدام نوجوانان است. امینی همچنین در زمینه آموزش عمومی در مورد مسائل حقوق بشر پیشرو بوده است. او با صرف وقت و هزینه بسیار و علنی کردن پرونده¬های زنان و نوجوانان محکوم به اعدام توانسته است خانواده های آنان را به چشم¬پوشی از حق قصاص متقاعد کند. در ماه مارس ۲۰۰۷، امینی در یک تجمع مسالمت¬آمیز دستگیر شد. او به اخلال در نظم عمومی و اقدام بر علیه امنیت ملی محکوم شد و پنج روز را در بازداشت گذراند و در نهایت به دلیل فقدان شواهد و مدارک از این اتهام تبرئه شد.

مقامات ایرانی در طی این سالها نویسندگان و روزنامه¬نگاران زیادی را سرکوب کرده و آن¬ها را با دستگیری های خودسرانه و اتهامات واهی تحت فشار قرار داده¬اند. محمد¬صدیق کبودوند یکی از افرادی که امسال موفق به دریافت این جایزه شده است از سال ۲۰۰۷ در زندان به سر می¬برد.

دیده¬بان حقوق بشر وظیفه مدیریت این جایزه و کمک هزینه آن را بر عهده دارد و سالانه از میان روزنامه نگارانی که به هر شکل مورد آزار و اذیت سیاسی قرار می¬گیرند کسانی را انتخاب و این کمک هزینه را به انان پرداخت می کند. این جایزه از سال ۱۹۸۹ و زمانی پایه گذاری شد که نمایشنامه نویس آمریکایی لیلیان هلمن املاک خود را وقف کمک مالی به روزنامه¬نگارانی کرد که برای بیان دیدگاه¬های مخالف در مضیقه قرار می¬گیرند.

مارشیا آلینا هماهنگ کننده جایزه هلمن/ همت در دیده بان حقوق بشر در این رابطه می گوید: این جایزه با هدف کمک مالی به نویسندگانی که به دلیل انتقاد به سیاست های رسمی دولت و یا افرادی که در قدرت هستند در فشار قرار می گیرند، دایر شده است. خانم هلمن در دهه ۱۹۵۰، یعنی زمانی که هیستری ضد کمونیستی ایالات متحده را فرا گرفته بارها توسط کمیته ای که در زمینه تفتیش عقاید در کنگره آمریکا تشکیل شده بود در مورد اعتقادات و عقاید سیاسی خود مورد بازخواست قرار گرفت. هلمن ناچار شد کار حرفه¬ای خود را رها کند و دوست دیرین او یعنی همت که داستان¬نویس بود مدتی را به همین دلیل در زندان به سر برد.

در طول ۲۰ سال گذشته، بیش از ۶۰۰ نویسنده از ۹۱ کشور جهان این جایزه را دریافت کرده اند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *