واقعیت «ختنه زنان» در کردستان و قربانیان آن / در گفتگو با نگین شیخ الاسلامی

در هفته های اخیر انجمن زنان آذر مهر کردستان در بیانیه ای ضمن حمایت از خواست های عمومی جنبش زنان در زمینه تغییر قوانین تبعیض آمیز علیه زنان در ایران، بر ویژگی های مسائل زنان در کردستان اشاره کرده است. از جمله این ویژگی ها، ختنه دختران در نقاطی از استان کردستان ایران است.

بر پایه آخرین گزارش های سازمان ملل، سالانه حدود سه میلیون دختر در آفریقا در خطر ختنه قرار دارند. گزارش یونیسف در سال ۲۰۰۳ میلادی حاکی از آن است که این عمل بر روی ۹۷ درصد زنان مصری انجام گرفته است. کشورهای دیگری که آمار بالایی از ختنه زنان در آنها اعلام شده سودان، یمن، مراکش و سومالی است. در ایران نیز بر اساس گزارش های غیر رسمی و مستقل که در سال های اخیر تهیه و ارائه شده است، ختنه دختران در نقاطی از خوزستان و کردستان به عنوان یک سنت قدیمی انجام می شود. اخیراً نگین شیخ الاسلامی، روزنامه نگار و فعال حقوق زنان و همچنین مسئول انجمن فرهنگی و اجتماعی زنان کردستان به نام « آذرمهر»، در بیانیه ای با قید این نکته که ختنه زنان در نقاطی از کردستان وجود دارد و یکی از موارد خشونت پنهان است، اعلام کرد که «زنان قربانیان این فاجعه دوران بربریت، هستند.» نگین شیخ الاسلامی که خود کرد و از اهالی سنندج است، به رادیو فردا می گوید که به صورت تصادفی با مسئله ختنه دختران مواجه شده است. در ایران بر اساس گزارش های غیر رسمی و مستقل که در سال های اخیر تهیه و ارائه شده است، ختنه دختران در نقاطی از خوزستان و کردستان به عنوان یک سنت قدیمی انجام می شود. شیخ الاسلامی در این مورد می گوید: «همان طور که در مصاحبه ها و مقالات خود مطرح کردم، این مسئله متأسفانه صحت دارد. البته من با این مسئله بیگانه بودم و نمی دانستم چنین چیزی در کردستان وجود دارد، ولی وقتی برای تحقیق جامعه شناسی زنان کرد به مناطق مختلف کردستان رفتم با این مسئله مواجه شدم.» این خبرنگار کرد می گوید: «مسئله ختنه را در منطقه اورامان که مردمان آن و همچنین قدمت فرهنگی و تاریخی آن با دیگر مناطق کردستان بسیار متفاوت است، دیدم.» وی می افزاید: «اورامان یک منطقه مذهبی است و مردم می گفتند، ختنه سنت عایشه و فاطمه است و هر دختری باید تیغ زیر دامنش بخورد در حالی که زنان نمی دانستند ختنه چه عوارضی دارد.» عمل ختنه که با بریدن قسمتی از لبه های بیرونی آلت تناسلی زن انجام می گیرد، در اکثر موارد با روش های کاملاً غیر بهداشتی و توسط قابله های محلی انجام می شود. نگین شیخ الاسلامی می گوید: « زنانی که این عمل را انجام می دهند و از سوی مردان حمایت می شوند، هنوز به عواقب بیماری زای آن آگاه نیستند.» شیخ الاسلامی می افزاید:« من از این موضوع فیلم گرفتم و مصاحبه کردم. این تحقیق در شهریور ماه انجام شده و قدیمی نیست. من به زنان آن جا قول دادم که فیلمشان را پخش نکنم و فقط اگر مسئله ای پیش آمد، بتوانم آن را به عنوان مدرک ارائه دهم. » «ختنه موجب می شود دخترها پر رو نشوند!» این فعال حقوق زنان می گوید : «شاید جالب باشد که برایتان بگویم چند تن از مردانی که امروزی تر بودند، خودشان آمدند و گفتند ما دخترانمان را ختنه نکردیم به همین دلیل مادران همسرمان دیگر حاضر نیستند به خانه ما بیایند و می گویند خانه شما دیگر پاک نیست. » وی می افزاید: «همچنین با خانمی که ختنه می کرد صحبت کردم، او می گفت، این عوارضی که شما می گویید ما نمی دانیم و معتقد بود که این کار برای دختران لازم و خوب است. این خانم تعریف می کرد که چند تا از مردان پیش او آمده و مدعی بودند، ختنه، دخترانشان را مانند مرد بار می آورد و موجب می شود دختران پر رو نشوند.» «با خانمی که ختنه می کرد صحبت کردم ، او می گفت که این کار برای دختران لازم و خوب است. این خانم تعریف می کرد که چند تا از مردان پیش او آمده و مدعی بودند، ختنه دخترانشان را مانند مرد بار می آورد و موجب می شود دختران پررو نشوند. نگین شیخ الاسلامی، فعال حقوق زنان به نظر می رسد به رغم نا آگاهی کسانی که هنوز به عمل ختنه زنان دست می زنند، دختران نوجوان و تعدادی از زنانی که این عمل روی آنها انجام شده است به این حد از آگاهی رسیده اند که در مواردی، خود برای تهیه گزارش و اسناد از این موضوع همکاری می کنند. نگین شیخ الاسلامی در این باره می گوید: «من با دخترانی که ختنه شده و درد این عمل را حس کرده بودند، صحبت کردم. سن ازدواج در اورامان خیلی پایین است و وقتی یک دختر ۱۷ ساله ازدواج می کند، ختنه پنج یا شش سال پیش را به یاد می آورد. این عمل مربوط به ۴۰ یا ۵۰ سال پیش نیست و من همان جا از دخترانی که ختنه شدند عکس گرفتم.» به گزارش بنیاد جمعیت سازمان ملل متحد، ختنه دختران علاوه بر این که در مواردی با درد شدید و جانکاه همراه است عواقبی همچون خونریزی، عفونت و حتی ناباروری و مرگ در پی دارد. سازمان بهداشت جهانی، در ژوئن سال ۲۰۰۶ در گزارشی اعلام کرد: زنانی که ناقص سازی جنسی یا ختنه شده اند در درازمدت دچار مشکل شده و احتمال دارد هنگام زایمان، خود و یا نوزادشان بمیرد و نیز میل جنسی آنها برای همیشه از بین برود. نگین شیخ الاسلامی، نقش دولت و حکومت را در جلوگیری از ختنه زنان بسیار مهم ارزیابی می کند و می گوید: «با فراهم کردن شرایطی که حقوق اجتماعی مردم در جامعه رعایت شود و ایجاد یک فضای آزاد به این معنی که هر چیزی در جامعه اتفاق می افتد حتماً سیاسی نیست، می توانیم با مناسبات اجتماعی خاص و فراهم کردن بسترهای فرهنگی و آموزش دادن، مسائل را حل کنیم. این مسئله ربطی به سیستم ندارد بلکه مربوط به حقوق انسان ها درجامعه است.» وی می افزاید: «متأسفانه این مسئله درایران به ویژه درکردستان رعایت نمی شود. این جاست که ما تأثیر سیستم ها را حس می کنیم که حتی در مسائل مدنی جامعه نیز چقدر می توانند مخرب باشد.» از آن جا که ختنه زنان به گفته کارشناسان و پژوهشگران، ریشه در اعتقادات مذهبی و سنتی دارد، برای جلوگیری و محو همیشه آن نیاز به فعالیت های فرهنگی و بهداشتی درازمدت است. بر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی و بنیاد جمعیت سازمان ملل، در کشورهایی که این عمل تا حدودی آشکارتر انجام می شود مانند سودان و یمن، کمتر از سه درصد ختنه ها توسط پزشکان و در بیمارستان صورت می گیرد و در بیشتر موارد توسط قابله یا آرایشگر انجام می شود. گروه های مدافع حقوق بشر و حقوق زنان، ختنه را از موارد جدی خشونت علیه زنان نامیده اند. جوامع غربی در این زمینه مواضع خود را بارها اعلام کرده و این عمل را غیر انسانی و قرون وسطایی خوانده اند. بنیاد جمعیت سازمان ملل، روز ششم فوریه (۱۷ بهمن ماه) را روز بین المللی علیه ناقص سازی جنسی زنان یا ختنه اعلام کرده است.

منبع:

http://www.radiofarda.com/Article/2008/06/16/f3_women_circumcision.html

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *