گزارش نهادهای حقوق بشر ایرانی به مناسبت ۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه برای لغو حکم اعدام

تغییر برای برابری» سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان ،فعالین ایرانی دفاع از حقوق بشر در اروپا و امریکای شمالی، کمیته دفاع از زندانیان سیاسی و کمیته گزارشگران حقوق بشر گزارشی را به مناسبت ۱۰ اکتبر روز جهانی مبارزه برای لغو حکم اعدام منتشر کرده اند.

گزارش موجود شامل لیستی از مشخصات افرادی است که در فاصله زمانی مهر ماه ۱۳۸۷ تا شهریور ۱۳۸۸ در ایران حکم اعدام در مورد آنها به اجرا در آمده است. اطلاعات مندرج در این گزارش عمدتاً مبتنی بر اخبار خبرگزاریها، روزنامه ها و سایت های خبری متفاوت داخل کشور و برخی منابع خبری خارج از ایران است.

طبق این گزارش؛ حکم اعدام ۳۳۹ نفر در فاصله زمانی یاد شده به اجرا در آمده است که نسبت به سال گذشته (و بنا بر گزارش سال ۲۰۰۸) ۵۳ نفر افزایش یافته است.

حکم اعدام ۳ نفر از اعدام شده گان از طریق سنگسار به اجرا در آمده است. ۳۲ نفر از اعدامیان از زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی و ۱۰ نفر زن بوده اند. از ۱۱۲ نفر از اعدام شده گان که سنشان در این گزارش آمده است؛ ۶ نفر زیر ۲۰ سال ، ۵۷ نفر ۲۱ تا ۳۰ سال، ۳۶ نفر ۳۱ تا ۴۰ سال، ۱۰ نفر ۴۱ تا ۵۰ سال و ۳ نفر بالای ۵۰ سال سن دارند. ضمناً ۴ نفر هنگام وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشته اند. همچنین هویت ۹۸ نفر از افرادی که اعدام شده اند ، اعلام نگردیده است.

شهر تهران با ۵۳ مورد بیشترین احکام اجرا شده اعدام را به خود اختصاص داده است و به ترتیب زاهدان با ۴۷ مورد، کرج با ۴۵ مورد ، اصفهان با ۳۱ مورد و شیراز با ۲۷ مورد بیشترین اعدام ها را داشته اند .

قابل ذکر است که در فاصله زمانی تهیه این گزارش، ۳۰۳ نفر حکم اعدام دریافت کرده اند. که ۲۰ نفر آنها از زندانیان سیاسی، عقیدتی و امنیتی هستند. ۱۲ نفر از آنها به سنگسار محکوم گردیده اند. ۳۰ نفر آنها زن هستند. سن ۱۶ نفر از آنها کمتر از ۱۸ سال است. گفتنی است که اسامی منتظرین حکم اعدام در این گزارش نیامده است.

لازم به یادآوری است که این گزارش بخش ناچیزی از موارد نقض حقوق بشر در ایران می باشد. با توجه به سانسور خبری، دستگیری فعالین سیاسی – اجتماعی و مدافعین حقوق بشر ، عدم امکان تحقیق آزاد توسط نهادهای مدافع حقوق بشر در ایران طبیعتا این گزارش دارای کمبودها و نقایصی می باشد.

ما از تمامی آزادیخواهان، نهادهای مدنی و فعالین حقوق بشر ایرانی و بین المللی می خواهیم که هر چه بیشتر در جهت لغو مجازات اعدام در ایران بکوشند و برای نجات جان انسانهای در خطر اعدام، اقدامات ممکن را به عمل آورند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *