|
ØµØ¨Ø§Ø Ù…Ù ÛŒØ¯ÛŒ - 2019-07-18 17:29:00 |
â– ØµØ¨Ø§Ø Ù…Ù ÛŒØ¯ÛŒ: شما در زمینه‌های مطالعات زنان، جنسیت، ٠مینیسم Ùˆ اسلام، ٠مینیسم Ùˆ دموکراسی مطالعه Ùˆ تØقیق کرده‌ Ùˆ نیز ٠عال Øوزه Øقوق زنان بوده‌اید. با توجه به میزان رشد دموکراسی، ارتباطات Ùˆ رسانه‌ها Ùˆ اØتمال ارتقای Ø³Ø·Ø Ø¢Ú¯Ø§Ù‡ÛŒ مردم، اکنون وضعیت Ú©Ù„ÛŒ Øقوق زنان در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù†ÛŒ را چطور می‌بینید؟ آیا در این زمینه تغییر عمده‌ای در میزان رعایت این Øقوق Ùˆ Ú©Ù… شدن اختلا٠بین کشورهای پیشر٠ته، در Øال پیشر٠ت Ùˆ عقب مانده دیده می‌شود؟ هایده مغیثی: در بیشتر جوامع تصورات ٠رهنگی، به‌خصوص آنچه به م٠اهیم Ùˆ ت٠اوت‌های زنانگی Ùˆ مردانگی مربوط است، انتخاب‌ها Ùˆ وضعیت اجتماعی زنان را تعیین می‌کنند. نقش‌های جنسیتی Ú©Ù‡ در طول تاریخ به Ú©Ù…Ú© مذهب، خانواده، سنت‌ها، آموزش رسمی، وسائل ارتباط جمعی Ùˆ قانون، با واسطگی انتظارات ٠رهنگی Ùˆ اجتماعی از زن Ùˆ مرد، تکرار Ùˆ نهادی شده، Ùˆ انتظارات Ùˆ باورها Ùˆ ارزش‌های اخلاقی Ùˆ اجتماعی، با پشتیبانی اهرم‌های قانونی جنس، یعنی ت٠اوت‌های بیولوژیک را به جنسیت، یعنی روابط قدرت Ùˆ امتیازات یک جنس به زیان جنس دیگر، تبدیل می‌کنند. طبعا آنکه قدرت اقتصادی Ùˆ اجتماعی برتر دارد در کنش‌ها Ùˆ واکنش‌های روزمره، در خانواده Ùˆ در اجتماع، زن Ùˆ زنانگی را در مقایسه با مردی Ùˆ مردانگی Ú©Ù… ارزش‌تر ارزیابی می‌کند؛ کوچک‌تر بودن بدن زن Ùˆ بزرگی Ùˆ قدرت بدنی مرد را به عنوان دلیل Ùˆ توجیه‌کننده نابرابری ارزش Ùˆ قدرت اجتماعی دو جنس ارائه می‌کند. اما طبقه اجتماعی، نژاد، وابستگی ملی Ùˆ تجربه‌های جنسی نیز بر تجارب Ùˆ خواسته‌های زنان تأثیر دارد. تنوع Ùˆ پیچیدگی مسائل زنان در کشورها، ملیت‌ها، ٠رهنگ‌ها Ùˆ مذاهب مختل٠نباید بر این واقعیت سایه بی٠کند Ú©Ù‡ در میان مناسبات پیش‌مدرن هیچ ویژ‌گی دیگری به ‌اندازه‌ سلطه‌ مردان جان سخت Ùˆ مقاوم نبوده Ùˆ نیست. طبیعی است Ú©Ù‡ Ø³Ø·Ø ØªØولات اقتصادی Ùˆ اجتماعی، آموزش Ùˆ آگاهی‌های ٠رهنگی Ùˆ سیاسی در جوامع دموکراتیک، هم اهمیت توان ٠یزیکی Ùˆ هم سکسیسم یا جنسیت‌گرایی را در بعضی جوامع به چالش جدی کشانده است. زنان در کشورهای غربی پیروزی‌های Øقوقی عظیمی در زمینه‌های مختل٠از نظر Øقوق ٠رهنگی، اجتماعی Ùˆ قانونی در مقایسه با خواهران خود در سایر نقاط جهان بدست آورده‌اند Ú©Ù‡ نتیجه مبارزات آنان برای به رسمیت شناخته شدن موقعیت شهروندی کامل (٠ردیت) زنان است؛ یعنی برابری در قانون Ùˆ در برابر قانون. وگرنه بسیاری از موانع موجود در جوامع اسلامی Ú©Ù‡ مانع از رشد ٠ردی Ùˆ اجتماعی زنان است در مراØÙ„ اولیه توسعه ‌سرمایه‌داری در اروپا هم وجود داشته است. از آن جمله منع زنان از آموزش، Ù…Øدودیت استخدام زنان، Ù…Øرومیت زنان از ØÙ‚ رأی، مجاز شمردن تجاوز Ùˆ خشونت به زنان از سوی شوهران‌شان، Ù…Øرومیت از ØÙ‚ سرپرستی ٠رزندان Ùˆ مقررات خشک Ùˆ سختگیرانه اخلاقی Ùˆ جنسیتی را‌ می‌توان به عنوان نمونه‌‌ نام برد. مبارز‌ه دشوار ٠مینیست‌ها Ùˆ اصلاØ‌طلبان اجتماعی برای از میان برداشتن این موانع، آزمون تعیین‌کننده‌ای برای پروژه مدرنیته بوده است. بسیاری از اصلاØات بورژوایی در عرصه‌هایی مانند آموزش، بهداشت، شرایط کار، قوانین خانواده Ùˆ اموری از این دست Ú©Ù‡ در جوامع پیش‌سرمایه‌داری غیر قابل تصور بود به دنبال بیش از دهه‌ها مبارزه زنان، به سود آنان تغییر کرد. این تØولات دستاورد عظیمی برای ٠مینیست‌ها در جوامع غربی (Ùˆ گاه در بعضی زمینه‌ها در جوامع غیرغربی البته با ترس Ùˆ اØتیاط) به شمار می‌آید. مقایسه آمار Ùˆ ارقام مربوط به مثلا دسترسی بدون مانع زنان به اشتغال، بهداشت، پیشر٠ت در مشاغل سیاسی Ùˆ ØÙ‚ برابر در روابط جنسی Ùˆ خانوادگی در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù†ØŒ ت٠اوت عظیم میان Øقوق Ùˆ امکانات زنان در غرب Ùˆ در جوامع دیگر را نشان می‌دهد، علی‌رغم آنکه مثلا عدم اختیار زنان بر جسم خود، استثمار Ùˆ سوءاست٠اده جنسی، خشونت ٠زاینده، تجربه مشترک تمامی زنان در جنوب Ùˆ شمال است. یا ٠شار به زنان برای Ù‡Ù…â€ŒØ³Ø·Ø Ú©Ø±Ø¯Ù† زندگی خود با تصاویری Ú©Ù‡ رسانه‌ها ارائه می‌کنند یا آنچه به Ø§ØµØ·Ù„Ø§Ø Â«ØªÙ„Ù‡ زیبایی» خوانده شده همه جا زنان طبقه متوسط را در ٠شار می‌گذارد.
اما در ایران، در شرایط Øاضر زنان ٠اقد Øقوق برابر شهروندی هستند، چون برابری در قانون Ùˆ در برابر قانون بر اساس شرع از زنان Ùˆ اقلیت‌های مذهبی دریغ شده است. با سقوط نظام سلطنتی Ùˆ استقرار اسلام مکتبی Ú©Ù‡ نخستین رسالت خود را سرو سامان دادن به مناسبات جنسیتی Ùˆ ٠رهنگی، کنترل زنان Ùˆ Ø٠ظ اقتدار خانواده پدرسالار می‌داند، Øکومت ملایان با است٠اده از قدرت دولتی یا به پشتوانه ن٠وذ سیاسی Ùˆ مذهبی می‌کوشد زنان را تØت عنوان Ø٠ظ کرامت زنان Ùˆ قداست خانواده از عرصه عمومی بیرون کند. نتیجه طبعاً Ù…Øدود شدن یا سد شدن دسترسی زنان به منابع اقتصادی Ùˆ ر٠اهی جامعه است. کا٠ی است اشاره کنم Ú©Ù‡ در شاخص «ایندکس برابری جنسیتی» Ú©Ù‡ از سال Û²Û°Û±Û° به این سو سالیانه با Ù…Øاسبه چهار عامل، آموزش، بهداشت، اقتصاد Ùˆ سیاست در Ø³Ø·Ø Ø¨ÛŒÙ† المللی گزارش می‌شود، کشورهای خاورمیانه Ùˆ شمال آ٠ریقا (به جز اسرائیل) مرتبا در پائین‌ترین رده کشورهای جهان قرار دارند. جالب اینکه در میان کشورهای این منطقه از جهان، ایران Ùˆ اردن دو کشوری هستند Ú©Ù‡ در ده سال گذشته شاخص‌های «شکا٠جنسیتی» در آنها بدتر شده است. در سال Û²Û°Û±Û· در این شاخص جهانی در بین Û±Û´Û´ کشور، ایران رتبه Û±Û´Û° را داشته است. با اطلاعاتی Ú©Ù‡ ما از ایران داریم این Ø³Ø·Ø Ù†Ø§Ø²Ù„ برابری جنسیتی چندان تعجب آور نیست. آمارهای رسمی دولتی از جمله «آمارگیری نمونه‌ای مرکز آمار ایران»، «سرشماری ن٠وس Ùˆ مسکن» Ùˆ Â«Ø·Ø±Ø Ø¢Ù…Ø§Ø±Ú¯ÛŒØ±ÛŒ از نیروی کار»، Øکایت از سیر نزولی مشارکت زنان در نیروی کار Ùˆ گسترش Øیرت‌آور بیکاری در میان زنان شهری Ùˆ خانه‌نشین شدن آنان دارد. در بررسی‌های متعدد میزان بیکاری زنان طبق سرشماری ن٠وس Ùˆ مسکن، در سال Û±Ù£Û¹Û¶ سه برابر مردان ذکر شده است. در همین سال تنها ۴٠درصد از نیروی کار ۱٠ساله تا Û¶Û´ ساله در بازار کار کشور ٠عال بوده‌اند Ú©Ù‡ تنها Øدود Û±Ù¢ درصد آنان زن بوده‌اند. پژوهشگران از تنزل نرخ مشارکت اقتصادی Ùˆ ا٠زایش نرخ بیکاری زنان تØصیلکرده شهری به‌ عنوان «٠اجعه» یاد می‌کنند. سیاست‌های سهمیه جنسیتی در اشتغال Ùˆ بØران مزمن ساختار اقتصادی از یک‌سو Ùˆ بیکارسازی‌های رسمی، مثلا تØت عنوان کاهش ساعات کار زنان یا اخیرا ا٠زایش مرخصی بارداری برای مادران از Û¶ ماه به Û¹ ماه (Ú©Ù‡ بر اساس آمار سازمان تأمین اجتماعی به اخراج یک سوم از مادران به مرخصی ر٠ته می‌انجامد) مسئول Ù…Øرومیت زنان از کسب درآمد مستقل Ùˆ نرخ بالای بیکاری آنان Ùˆ ا٠زایش هرچه بیشتر «شکا٠جنسیتی» در عرصه اشتغال است. ■در رابطه با پرسش بالا، وضعیت زنان مسلمان در Ø³Ø·Ø Ø¬Ù‡Ø§Ù†ÛŒ Ùˆ به ویژه در کشورهای مسلمان چگونه است؟ آیا تغییرات Ù…Øسوسی در زمینه برابری Ùˆ رعایت Øقوق آنها دیده می‌شود؟ ٠کر می‌کنم به این پرسش پاسخ داده‌ام؛ آنچه می‌توان باز گ٠ت این است Ú©Ù‡ علاوه بر کم‌توسعه‌یا٠تگی اقتصادی Ùˆ سیاسی، باورها، دستورات Ùˆ نهادهای اسلامی از عوامل تعیین کننده نهادینه کردن ٠رودستی زنان در جوامع اسلامی، از جمله ایران بوده Ùˆ هستند. بسیاری از پژوهش‌های مهم ٠مینیستی درباره روابط جنسیتی در خاورمیانه عوارض اجتماعی Ùˆ سیاسی دلمشغولی ٠رهنگ اسلامی با روابط جنسی Ùˆ کنترل ر٠تارهای زنان از طریق انزوا ساختن آنان Ùˆ جدایی دو جنس در اجتماع را برای زنان مورد بررسی قرار داده‌اند. از آن جمله «٠اطمه مرنیسی» بقای سرسختانه انزوای زنان در جوامع اسلامی را نتیجه نوع است٠اده اسلام از ٠اصله Ùˆ قوانین Ùˆ سایر مکانیسم‌های مربوط به کنترل جنسیت یا سکسوالیته زنان می‌داند – یعنی برای آنکه مردان از وظائ٠مذهبی Ùˆ اجتماعی خود باز نمانند، باید زنان را کنترل کرد. به عبارت دیگر جداسازی دو جنس، Øجاب Ùˆ تعدد زوجات نهادهایی برای نهادینه کردن برتری مرد Ùˆ کنترل قدرت «مخرب» جنسی زن هستند. Ùˆ این در Øالی است Ú©Ù‡ اسلام خلا٠مسیØیت، وجود تمنای جنسی را هم برای زن Ùˆ هم مرد Ùˆ ضرورت ارضای آن را برای هر دو به رسمیت می‌شناسد. اما در عین Øال ارضای این ضرورت را آنقدر مشروط Ùˆ مقید می‌کند Ú©Ù‡ جنبه مثبت م٠هوم اسلامی سکسوالیته، ضد Ùˆ نقیض می‌شود. شر٠و آبروی خانواده در این ٠رهنگ به ر٠تار جنسی زنان بستگی دارد. بنابراین زنان بار مسئولیت Ø٠ظ آبرو Ùˆ شرا٠ت خانواده را به دوش می‌کشند Ú©Ù‡ مبادا کاری کنند Ú©Ù‡ این آبرو به خطر ا٠تد. از سوی دیگر، د٠اع از ناموس زنان خانواده Ùˆ ٠امیل یک دلمشغولی جدی برای مردان، از دوران کودکی است. پس جای تعجب نیست Ú©Ù‡ پسرهای Û±Û³ یا Û±Û´ ساله، به خصوص در غیاب پدر، به خواهران بزرگ‌تر خود دستور بدهند Ùˆ طرز لباس پوشیدن یا ر٠تار آنان را سرزنش کنند. Øتی عمو یا پسر عمو یا پسر خاله ØÙ‚ نظارت بر ر٠تار زنان خانواده را دارند Ùˆ Øتی ممکن است در پناه قانون به بهانه د٠اع از ناموس (مردان) مرتکب قتل آنان شوند. تأثیر روانی این ٠رهنگ، اØساس عدم اعتماد به ن٠س در زنان Ùˆ اعتماد به ن٠س بیش از اندازه در مردان، تقریبا در همه عرصه‌های زندگی است. اØساس قدرت Ùˆ برتری Ú©Ù‡ مردان در قلمرو روابط جنسی دارند Ùˆ هنجارهای قانونی Ùˆ جنسی‌ای Ú©Ù‡ دسترسی به جسم زن را برای آنان مجاز می‌شمارد، تصورات آنان را درباره زنان Ùˆ باید Ùˆ نبایدهای ر٠تاری در قلمرو روابط غیرجنسی Ø´Ú©Ù„ می‌بخشد. این امر به معنی امتیازات مرد در زندگی خصوصی Ùˆ آجتماعی است. به عبارت دیگر برداشت‌ها، تصورات Ùˆ باورهای جنسیتی، اعمال Ùˆ ر٠تار Ùˆ Øقوق ٠ردی زنان را در قلمرو سیاسی Ùˆ اقتصادی نیز تعیین می‌کنند. ■شما تجربه زیست در هر دو رژیم قبل Ùˆ بعد از انقلاب Û±Û³ÛµÛ·/Û±Û¹Û·Û¹ ایران را دارید. پس از انقلاب از ٠عالین Øقوق زنان بودید Ùˆ بعدا نیز در مورد وضعیت سیاسی-اجتماعی ایران Ùˆ به ویژه زنان، مطالعات گوناگون داشته‌اید. وضعیت زنان در این دو رژیم را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ همانطور Ú©Ù‡ می‌دانید زنان ایران از بیش از صد سال پیش در بسیاری از شورش‌های خودجوش مردمی علیه ا٠زایش قیمت‌ها، ا٠زایش مالیات‌ها Ùˆ اعتراض به شرایط کار Øضور داشته‌اند. این اعتراضات Ùˆ شورش‌ها عمدتاً نتیجه شرایط روزمره زندگی آنان Ùˆ خانواده‌شان Ùˆ به خاطر ادامه Øیات‌ صورت می‌گر٠ته است. یعنی Øضور زنان در جنبش‌های سیاسی آزادی خواهانه Ùˆ ضد استعماری مثلا در انقلاب مشروطه به‌عنوان زن، یعنی موجودی با خواسته‌ها Ùˆ صدای مستقل نبوده است. ٠عالیت سیاسی آنان زمانی به «جنبش» تبدیل شد Ú©Ù‡ Øضور زنان به‌طور متشکل با خواسته‌های معین از آن‌جمله اعتراض به نابرابری بین دو جنس، سلسله مراتب جنسی Ùˆ تبعیضات سیاسی Ùˆ اجتماعی Ùˆ Øقوقی را Ù…Ø·Ø±Ø â€ŒÚ©Ø±Ø¯. البته بنا بر شرایط سیاسی Øاکم Ùˆ قدرت یا ضع٠دولت‌ها جنبش زنان اوج Ùˆ نزول داشته است. یعنی دوره‌های مختل٠جنبش زنان با قوت یا ضع٠سرکوب Ùˆ خشونت سیاسی Ùˆ قدرت آمرانه Øکومتگران Ú©Ù‡ بخش مهمی از استراتژی توسعه سرمایه‌داری Ùˆ روند تجدد در ایران بوده است ارتباط داشته است. دوران سلطنت رضا شاه از Ù„Øاظ تاریخی با تØولات مثبتی برای زنان همراه بود از آن جمله ا٠زایش مدارس دخترانه، ایجاد دانشگاه Ú©Ù‡ زنان نیز ØÙ‚ ورود به آن را داشته‌اند Ùˆ Ú©Ø´Ù Øجاب Ú©Ù‡ زنان را وارد عرصه اجتماعی کرد. این همه با کوتاه کردن دست ملایان از عرصه Øقوقی Ùˆ قضاوت Ùˆ امر آموزش صورت گر٠ت. اما دولتی کردن جنبش زنان Ùˆ ممنوعیت ٠عالیت‌های سیاسی آنان جنبش زنان غیردولتی را از میان برد. این نکته را درباره دوران سلطنت پسرش، پس از کودتای ٢٨ مرداد تا انقلاب بهمن نیز می‌توان گ٠ت. است٠اده رژیم از آرمان زنان Ùˆ به کار گر٠تن عامل زور Ùˆ کئوپتاسیون برای جنبش ٠مینیستی تأثیرات من٠ی داشت. رژیم از طریق غیر سیاسی کردن ٠عالیت جنبش زنان Ùˆ منزوی ساختن مبارزه آنان برای کسب برابری جنسی از مبارزه برای کسب عدالت اجتماعی، دموکراسی Ùˆ ØÙ‚ تعیین سرنوشت، جنبش زنان را در چشم نیروهای مترقی بی‌اعتبار ساخت Ùˆ ابهامات Ùˆ سردرگمی بسیار در مورد خواست‌های ٠مینیستی پدید آمد. نتیجه Ú†Ù‡ بود؟ عدم وجود جنبش مستقل ٠مینیستی Ú©Ù‡ بتواند بلا٠اصله پس از انقلاب با بسیج زنان گ٠تمان لازم را برای بØØ« ستم زن در زمینه خاص ٠رهنگی- اجتماعی ایران در Øکومت ملایان ارائه دهد Ùˆ در برابر سیاست‌های جنسیت‌گرا Ùˆ مرتجعانه بایستد. نتیجه عقب ر٠ت غیر قابل باور وضعیت زنان در همه زمینه‌های زندگی اجتماعی بوده Ú©Ù‡ در بالا به آن اشاره کردم. با این Øال زنان نخستین نیرویی بودند Ú©Ù‡ در مقابل سیاست Øکومت اسلامی Ùˆ شخص آیت الله خمینی برای اسلامی کردن ظاهر Ùˆ ر٠تار اخلاقی Ùˆ Øقوق زنان دست به اعتراض زدند. اگر توجه کنیم Ú©Ù‡ اسلامی کردن ظاهر زنان Ùˆ وضع Ùˆ اجرای قوانین مدنی Ùˆ جزائی Øاکم بر روابط زن Ùˆ مرد Ùˆ اخلاقیات اجتماعی Ú†Ù‡ اهمیت سیاسی Ùˆ تبلیغاتی عظیمی برای رژیم اسلامی داشته Ùˆ دارد، اهمیت مقاومت Ùˆ مبارزه زنان علیه Øجاب اجباری را بهتر درک می‌کنیم. در Û´Û° سال گذشته، هرچه ٠شارهای اجتماعی Ùˆ ٠رهنگی رژیم Ùˆ خشونت ٠یزیکی Ùˆ اخلاقی آن نسبت به زنان ا٠زایش یا٠ته Ùˆ هر چقدر ٠ضای ٠عالیت سیاسی Ùˆ Øقوقی زنان تنگ‌تر شده، روØیه مقاومت Ùˆ اراده تغییر نابرابری جنسیتی Ùˆ بی عدالتی‌های اجتماعی Ùˆ همراه آن بلوغ ٠کری Ùˆ سیاسی زنان ایرانی رشد بیشتری پیدا کرده Ùˆ قوت گر٠ته است. ■بعد از انقلاب Ùˆ به ویژه تØت تأثیر ٠ضای بین‌المللی در مقاطعی به Ù†ØÙˆÛŒ اتØادهای سیاسی بین ایدئولوژی‌های به شدت متضاد ات٠اق ا٠تاد Ú©Ù‡ در نهایت به تسلط اسلام‌گرایان Ú©Ù…Ú© کرد Ùˆ به طور Ú©Ù„ÛŒ به ضرر زنان جامعه تمام شد. واکنش ٠عالان زن در برابر این اتØادها Ùˆ اØساس خطر از تأثیرات آن بر آینده آزادی‌های اجتماعی Ùˆ از آن جمله Øقوق زنان چگونه بود؟ این قربانی شدن بین ایدئولوژی‌ها را چطور تØلیل می‌کنید؟ جنبش‌های بنیادگرای اسلامی پر ن٠وذترین نیروی سیاسی در سراسر خاورمیانه Ùˆ آسیا هستند. در تمام منطقه دولتی نیست Ú©Ù‡ صر٠‌نظر از قدرت نظامی Ùˆ قوت دستگاه‌های سرکوبش Ùˆ علی‌رغم Øمایت بی دریغ مالی Ùˆ نظامی غرب، درگیر مبارزه ایدئولوژیک، سازمانی Ùˆ نظامی Ùˆ بعضا تروریستی با این نیروها نباشد. این در Øالی است Ú©Ù‡ رژیم‌های غیر مردمی منطقه، یا برای مشروعیت بخشیدن به خود یا از میان بردن جنبش غیر مذهبی Ùˆ ترقی‌خواهانه در منطقه، خود عامل تقویت جنبش‌های اسلامی هستند. همانطور Ú©Ù‡ بسیاری از ما پیش بینی می‌کردیم، ٠اجعه Û±Û± سپتامبر زمینه یا بهانه‌ای شد برای مداخلات سیاسی Ùˆ تهاجم نظامی آشکارتر Ùˆ ØÙ‚ به جانب‌تر غرب در کشورهای منطقه، از هم پاشی نظام سیاسی Ùˆ تمامیت ارضی چند دولت مهم منطقه، ویرانی ساختارهای زیربنایی، اجتماعی، قانونی Ùˆ ر٠اهی این کشورها، رشد ٠زاینده بنیادگرایی مذهبی، بسته‌تر شدن ٠ضای سیاسی برای جویندگان عدالت در منطقه، Ùˆ ظهور گروه‌های متعدد خشن Ùˆ بی رØÙ… تروریستی با نتایج ویرانگر، به ویژه برای زنان. مرور ات٠اقاتی Ú©Ù‡ از آن زمان تاکنون شاهد آنها بوده‌ایم لازم نیست، چون Ú©Ù… Ùˆ بیش همه به آن آگاهیم. نکته این است Ú©Ù‡ متأس٠انه به بهانه مقابله با تروریسم ما شاهد ا٠زایش ٠شارهای سیاسی به جنبش‌های زنان در خاورمیانه بوده‌ایم. یعنی عرصه برای ٠عالیت نیروهای دموکراسی‌خواه، از آن جمله ٠عالان جنبش زنان از آنچه بود تنگ‌تر شده است. اما روش‌های قهرآمیزی Ú©Ù‡ اسلام گرایان برای خنثی کردن تلاش زنان به کار می‌برند، سبب شده است تا زنان نیز اشکال جدیدی برای پیکار با اسلام‌گرایان اتخاذ کنند Ú©Ù‡ با توجه به شرایط سیاسی در مقایسه با پیش تغییر کرده است. در جبهه زنان، امروز خواست‌ها عمدتا بر اصلاØات مشخص Ùˆ Ù…Øدود قانونی، Ùˆ با رعایت اØتیاط، Ùˆ است٠اده از گام‌های سنجیده، از یک سو، Ùˆ بر تلاش‌های ٠رهنگی Ùˆ اجتماعی به منظور آگاه ساختن جامعه از وضع غیر انسانی Øقوقی زنان Ùˆ ارزش‌ها Ùˆ آداب مذهبی- ٠رهنگی زن ستیز، از سوی دیگر، متمرکز شده است. زنان ٠عال در جنبش زنان ایران در این سال‌ها هرگز دست از مطالبه Øقوقی Ú©Ù‡ به انقلاب بهمن ÛµÙ§ انجامید برنداشته Ùˆ از هر روزنه Ú©ÙˆÚ†Ú©ÛŒ برای ن٠وذ در دیوار آهنین استبداد مذهبی، خودکامگی سیاسی Ùˆ برای ابراز نارضایی خود است٠اده کرده‌اند. ■چنین به نظر می‌رسد Ú©Ù‡ ضمن تغییراتی در ظاهر Ùˆ عینیت، ذهنیت زنان Øتی در کشورهای پیشر٠ته نیز اغلب سنتی باقی مانده Ùˆ از نگاه مردانه به مسائل می‌نگرند. آیا در ایران Ùˆ نیز در میان دیاسپورای ایرانی جدای از وضعیت ظاهر، در ذهنیت زنان تغییر قابل توجهی صورت گر٠ته است؟ جنبش زنان ایران یک جریان همگن نیست Ùˆ تنوع وسیعی از دیدگاه‌های مختل٠از جمله مذهبی Ùˆ سکولار، لیبرال Ùˆ چپ، میانه رو Ùˆ رادیکال را در بر می‌گیرد. اگر طی٠وسیع اپوزیسیون را در سه مقوله مت٠اوت قرار دهیم، جنبش زنان Ùˆ Øامیان آن در داخل Ùˆ خارج در هر سه مقوله اپوزیسیون Øضور دارند، Ùˆ به درجات مختل٠بر خواست‌های ویژه زنان Ùˆ بر خواست‌های کلان تأکید می‌کنند. یک مقوله بخشی از نظام Øاکم است Ú©Ù‡ خواهان Ø٠ظ وضع موجود با اصلاØاتی بسیار Ù…Øدود است. پس از آن طی٠‌های متنوع اصلاØ‌طلب خارج از نظام قرار دارند Ú©Ù‡ به درجات مختل٠خواستار اصلاØات جدی‌تر در ساختار سیاسی Ùˆ قانونی Øاکمیت‌اند، Ùˆ سرانجام در دیگر سوی این اپوزیسیون جریاناتی هستند Ú©Ù‡ خواهان تغییرات اساسی‌تر Ùˆ ٠وری‌تر رژیم Ùˆ برچیدن Ú©Ù„ نظام Ùˆ دولت مذهبی‌اند. واقعیت این است Ú©Ù‡ در این Û´Û° سال، تلاش پیگیر زنان ٠عال برای ا٠شای نابرابری‌های قانونی Ùˆ Ø·Ø±Ø Ù¾ÛŒÚ¯ÛŒØ±Ø§Ù†Ù‡ نیازهای عاجل Ùˆ خواسته‌های زنان به‌تدریج Ø³Ø·Ø Ø¢Ú¯Ø§Ù‡ÛŒ عمومی را به نادرستی بعضی تبعیضات Øقوقی Ùˆ آموزه‌های اخلاقی Ø¨Ù‡â€ŒÙˆØ¶ÙˆØ Ø§Ù Ø²Ø§ÛŒØ´ داده، باورها Ùˆ ارزش‌های اجتماعی Ùˆ ٠رهنگی زن ستیز را به مبارزه طلبیده Ùˆ پذیرش توان ٠کری Ùˆ Øضور اجتماعی زنان را آسان‌‌تر ساخته است. نظام اسلامی خوب می‌٠همد Ú©Ù‡ درخواست برابری در قانون Ùˆ در برابر قانون مبارزه‌ای است آگاهی دهنده Ú©Ù‡ تضاد میان آموزش‌های اسلامی اصولگرایان Ùˆ مقتصیات زندگی Ùˆ نهادها Ùˆ ارزش‌های امروزی را بدون است٠اده از شعارهای ا٠راطی Ùˆ وازننده آشکار کرده Ùˆ می‌٠همد Ú©Ù‡ این به‌طور غیر مستقیم مبارزه‌ای است برای شریعت زدایی از نظام قانونی کشور. به همین جهت است Ú©Ù‡ با ٠عالان Øقوق زنان با شدت عمل، Øبس‌های طولانی Ùˆ Ù…Øدودیت‌های طاقت ٠رسا، مقابله می‌کند. Ùˆ مأموران Ùˆ کارگزاران تبلیغاتی Øکومت، همه زنان سرشناس با دیدگاه‌های مختل٠سیاسی Ùˆ ایدئولوژیک داخل Ùˆ خارج ایران را «کارگزاران ایدئولوژی Ù Øشا» می‌خوانند Ùˆ مدعی می‌شوند Ú©Ù‡ برنامه ایالات متØده آمریکا Ùˆ صهیونیست‌ها برای تغییر رژیم ایران از طریق انقلاب مخملی متکی به ٠مینیست‌های ایران است. اینها همه جنبه‌های متنوع مبارزه رژیم کنونی علیه زنان آزادیخواه است. به نظر من چالشی Ú©Ù‡ ٠مینیسم سکولار با آن روبه‌رو است در اساس همان چالشی است Ú©Ù‡ جنبش ترقی خواه Ùˆ دموکراتیک ایران با آن مواجه است. ٠مینیسم در ایران به ناچار در چارچوب امکانات Ùˆ Ù…Øدودیت‌های سیاسی Ùˆ اجتماعی جامعه اولویت‌های خود را تعیین می‌کند. Ùˆ یک نکته اکنون دیگر روشن است اینکه با اسلام، با مطلق‌گرایان اسلامی Ùˆ با نظریه‌پردازان آن نه باید براساس برداشت‌ها Ùˆ باورها Ùˆ گ٠تمان ساده انگارانه گذشته روبه‌رو شد Ùˆ نه بر اساس م٠اهیم، تئوری‌ها Ùˆ دستورالعمل‌های Ù…Øققین یا کار چاق‌کن‌های آکادمیکی Ú©Ù‡ می‌خواهند به روشن٠کران ایران Ùˆ سایر کشورهای مسلمان بقبولانند Ú©Ù‡ باید انتظارات‌شان را در مورد نظام سیاسی مطلوب در جوامع خود تقلیل بدهند Ùˆ مثلا شبه پارلمان‌های اسلامی را به‌عنوان دموکراسی بومی Ú©Ù‡ با ٠رهنگ جامعه اسلامی هماهنگ است بپذیرند.
بزرگ‌‌ترین دست آورد جنبش زنان در Û´Û° سال گذشته تکان سیاسی بیدار کننده‌ای بوده Ú©Ù‡ توانسته به ٠رهنگ سیاسی Ùˆ ٠ضای روشن٠کری ایران بدهد Ùˆ خود را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گروه‌های اجتماعی-سیاسی در جامعه مدنی (نه به‌عنوان زائده این یا آن گروه سیاسی Ùˆ یا ا٠راد بی چهره‌ای در Øرکت‌های سیاسی) تثبیت کند. ٠عالان Øقوق زنان Ú†Ù‡ در داخل Ùˆ Ú†Ù‡ در خارج از کشور توانستند مباØØ« Øقوق زن را در قلب مبارزات سیاسی Ùˆ ٠عالیت‌های جامعه مدنی بنشانند. زنان در ایران در شرائط بسیار دشوار سرکوب ٠یزیکی Ùˆ ٠رهنگی با خلاقیت بی مانند با مسالمت، شکیبایی Ùˆ کار مستمر آگاهی دهنده در برابر تبعیضات آشکار Ùˆ پنهان اجتماعی Ùˆ قانونی، در برابر عدم مدارای ٠رهنگی Ùˆ خشونت دولتی Ùˆ خانگی مبارزه کرده‌اند، Ùˆ گ٠تمان Ùˆ سنت‌ها Ùˆ ر٠تارهای اجتماعی تØقیرکننده زن را در جامعه Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ø±Ø¯Ù‡ Ùˆ به چالش کشیده‌اند. هیچ چیز مانند مقاومت زنان Ùˆ جهاد بی‌ثمر اخلاقی Ùˆ ٠رهنگی دولت اسلامی علیه آنان نمی‌توانست ویژ‌گی خشن Ùˆ عقب مانده نظام اسلامی را آشکار کرده Ùˆ به‌تدریج از میلیون‌ها زن Ùˆ مردی Ú©Ù‡ از انقلاب امید تغییراتی اساسی داشتند توهم‌زدایی کند. Øضور قابل مشاهده Ùˆ قابل لمس زنان در ٠ضای سیاسی کشور Ùˆ آمادگی آنان برای همکاری Ùˆ ائتلا٠سیاسی، استقلال نظری Ùˆ سیاسی آنها در Øال دگرگون کردن ٠رهنگ سیاسی کشور است. ■در پایان، Ú†Ù‡ چیزهایی را همچون موانع گذار از وضعیت موجود Øقوق بشری Ùˆ از جمله Øقوق زنان در منطقه خاورمیانه Ùˆ به‌ویژه ایران می‌دانید؟ آینده را چطور می‌بینید؟ آیا نشانه‌های از گذار به وضعیت مطلوب دیده می‌شود؟ بØرانی‌تر شدن شرایط سیاسی خاورمیانه، شمال آ٠ریقا، جنوب آسیا Ùˆ آ٠ریقای مرکزی، همانطور Ú©Ù‡ پس از تراژدی Û±Û± سپتامبر پیش‌بینی می‌شد، شهروندان٠کشورهای غربی را با ویرانی، خشونت، ترس، ناامنی Ùˆ بی تأمینی‌ای آشنا کرد Ú©Ù‡ به‌دنبال مداخلات سیاسی Ùˆ تهاجم نظامی قدرت‌های غربی در کشورهای خاورمیانه Ùˆ رشد بنیادگرایی مذهبی Ùˆ تروریسم، بیش از سه دهه تجربه روزمره مردم در این کشورها بوده است. سرازیر شدن پناهجویان سوری، عراقی، ا٠غانی، همراه با موج مهاجرین٠آ٠ریقایی، بجای به ت٠کر واداشتن مردم اروپا نسبت به Ù¾ÛŒ آمدهای عملی سیاست خارجی تهاجمی Ùˆ ماجراجویانه دولت‌هایشان در سرزمین‌های دوردست، اØساسات نژادپرستانه علیه مهاجرین مسلمان Ùˆ Ù…Øدود ساختن Øقوق دموکراتیک شهروندی آنان به بهانه‌های امنیتی را دامن زده، Ùˆ مبارزه بر علیه نژادپرستی Ùˆ بی تØملی را مشکل‌تر کرده است. مسئله این است Ú©Ù‡ Ù…Øکوم ساختن Ùˆ مقابله با اسلام هراسی Ùˆ ر٠تارها Ùˆ سیاست‌های نژادپرستانه‌ای Ú©Ù‡ همه مسلمانان یا کسانی را Ú©Ù‡ گناه‌شان زاده شدن در جوامع اکثرا مسلمان است هد٠می‌گیرد، بدون Ù…Øکوم کردن بی قید Ùˆ شرط تروریسم Ùˆ ایدئولوژی Ùˆ عملکرد بنیادگرایان اسلامی Ú©Ù‡ تولیدکننده Ùˆ پرورنده ا٠راط گرایی مذهبی Ùˆ تروریسم هستند ما را در دور باطلی نگاه می‌دارد. همین ت٠کر است Ú©Ù‡ گناه عقب ماندگی ٠رهنگی، اجتماعی Ùˆ سیاسی جوامع خود را تنها به گردن استعمار Ùˆ امپریالیسم می‌اندازد Ùˆ نقش٠غارتگران منابع ملی Ùˆ Øاکمین خود-Ù…Øور Ùˆ سوءاست٠اده‌کنندگان از نهاد قدرت Ùˆ روØانیون Ùˆ متشرعین بنیادگرایی را Ú©Ù‡ با سرکوب کردن هر ت٠کر Ùˆ باور اخلاقی Ùˆ اجتماعی خارج از متون مقدس Ùˆ دستورات شرعی، مانع از پیشر٠ت مردم به‌ویژه زنان هستند، نادیده می‌گیرد. هیچ چیز نمی‌تواند بیش از انتقاد شجاعانه از ٠رهنگ خودی ناهمگونی Ùˆ ت٠اوت‌های عظیم ٠کری Ùˆ بینشی میان اکثریت مردم عادی Ùˆ بنیادگرایان Ùˆ ا٠راط گرایان مذهبی را در خاورمیانه Ùˆ دیگر سرزمین‌های Ø¨Ù‡â€ŒØ§ØµØ·Ù„Ø§Ø Ø§Ø³Ù„Ø§Ù…ÛŒ روشن کند؛ مردمی Ú©Ù‡ درست به دلیل ت٠اوت‌ها Ùˆ مخال٠ت‌شان با بنیادگرایان با تبعیض Ùˆ آزار مواجهند Ùˆ یا مجبور به ترک سرزمین مادری می‌شوند. Øاصل Û´Û° سال Øکومت ایدئولوژیک مذهبی در ایران، Ù…Øدودتر شدن ØÙ‚ انتخاب Ùˆ اختیارات زندگی زنان Ùˆ مردانه‌تر کردن ٠رصت‌های اجتماعی، اقتصادی Ùˆ ٠رهنگی است. علی‌رغم آنکه دولت انØصار مطلق است٠اده از همه نوع خشونت را دارد، Ùˆ بر نهادهای سیاسی Ùˆ قانونی کشور تقریبا تسلط کامل دارد، زنان ایران در نبردی بسیار نابرابر Ú©Ù‡ زندگی آنان را تهدید می‌کند، بر سر Øقوق‌شان مشغول مبارزه‌اند. ٠عالین Øقوق زنان Ú†Ù‡ در داخل Ùˆ Ú†Ù‡ در خارج از کشور مو٠ق شده‌اند مباØØ« Øقوق زنان را در مبارزات سیاسی Ùˆ ٠عالیت‌های جامعه مدنی Ù…Ø·Ø±Ø Ùˆ در شرایط بسیار دشوار با کار مستمر آگاهی دهنده در برابر تبعیضات Ùˆ خشونت دولتی Ùˆ خانگی مبارزه کنند. اما این مبارزه تازه آغاز شده Ùˆ برای پیشر٠ت به ٠ضای مطلوب Ùˆ آزادی‌های مدنی Ùˆ سیاسی نیاز دارد. مبارزه در راه برابری جنسیتی بدون وجود یک جنبش قوی ٠مینیستی Øاصل نمی‌شود، Ùˆ جنبش ٠مینیستی به وجود دموکراسی Ùˆ آزادی‌های سیاسی Ùˆ مدنی وابسته است. اولویت اساسی برای روشن٠کران Ùˆ بخصوص ٠عالین جنبش سکولار این است Ú©Ù‡ از برداشت‌ها Ùˆ تØلیل‌های یک بعدی گذشته در مورد نقش مذهب در اجتماع Ùˆ یا زندگی با توهمات Ùˆ رویاهای روشن٠کرانه Ùˆ بعضا برخوردهای تØقیرآمیز با جنبش‌های اسلامی Ú©Ù‡ هیچ Ú©Ù…Ú©ÛŒ به شناخت مکانیسم‌های قدرت Ùˆ کنترل این غول عظیمی Ú©Ù‡ با انرژی بی نظیری بر خاورمیانه Ùˆ جهان سایه ا٠کنده، نمی‌کند دست بردارند. همیاری Ùˆ همکاری روشن٠کران Ùˆ عدالتجویان برای استقرار دموکراسی سکولار در ایران Ùˆ در سایر کشورهای منطقه اولویت اساسی ماست. اگر دموکراسی را عبارت از مشارکت برابر تمام شهروندان از طریق نمایندگان‌شان در مباØØ« مربوط به سیاست‌ها Ùˆ قوانینی بدانیم Ú©Ù‡ زندگی ٠ردی Ùˆ اجتماعی آنان را انتظام می‌‌دهد، Øکومت دینی چون سیاست‌ها Ùˆ قوانین را بر اساس دستورات Ùˆ آموخته‌های دینی تنظیم می‌کند Ùˆ تشخیص خیر Ùˆ شر Ùˆ خوب Ùˆ بد جامعه را در انØصار منتخبینی می‌گذارد Ú©Ù‡ به عاملیت Ùˆ قدرت تشخیص Ùˆ ØÙ‚ انتخاب ٠ردی باور ندارند، در اساس نا٠ی مشارکت مردم در تعیین سرنوشت خودشان است. دولت سکولار Øداقل امکان مبارزه علیه ن٠وذ ایدئولوژیک Ùˆ روانی Ùˆ عاط٠ی مذهب بر وجدان جامعه را ایجاد Ùˆ امکانات مداخله رسمی مذهب در سیاست‌های اجتماعی را Ù…Øدود می‌کند. تشکیل دولت سکولار به معنی عدالت اجتماعی، دموکراسی، Ùˆ نابودی انقیاد جنسیتی، قومی Ùˆ مذهبی نیست، اما راه را برای مدارا، مذاکره Ùˆ تبادل ا٠کار هموار می‌کند Ú©Ù‡ برای جنبش ٠مینیستی Øیاتی است زیرا به آن ٠رصت خواهد داد تا با است٠اده از تمام امکانات سیاسی Ùˆ ٠رهنگی Ùˆ آموزشی برای ترویج Ùˆ تبلیغ دیدگاه‌های خود درباره اولویت‌ها Ùˆ مسایل سیاسی، اجتماعی، ٠رهنگی Ùˆ مذهبی Ùˆ علیه دست اندازی مطلق‌گرایان مذهبی از جسم زنان Ùˆ کنترل ر٠تارهای اجتماعی Ùˆ اخلاقی آنان تلاش کند. وجود دولت مذهبی درست Ù†Ù ÛŒ وجود چنین ٠ضایی است. |