امسال، صدمین سال تولد سیمون دبووار است و به همین دلیل سال 2008 در ٠رانسه، "سال دبووار " نام گر٠ت.
سیمون دوبووار، ٠یلسو٠، نویسنده و ٠مینیست معرو٠ی است که 100 سال پیش درنهم ژانویه، در پاریس و در خانواده‌ای ثروتمند به دنیا آمد اما مدتی نگذشت که به خواسته‌ها و شرایط خانوادگی و انتظارات اجتماعی از یک زن پشت کرد و شرایط شخصی خودش را برای زندگی تعری٠کرد؛ از ت٠کرات خاص ٠منیستی گر٠ته تا ٠عالیت در زمینه آزادی زنان و عشق آزاد و زندگی مشترک با شخصی که هیچوقت نام شوهر را بر او نگذاشت؛ ژان پل‌سارتر.
یکی از Ù…Øبوب‌ترین Ùˆ معرو٠‌ترین کتاب‌های دوبووار، "جنس دوم" است Ú©Ù‡ به نوعی باعث شد این ٠یلسو٠به عنوان مادر ٠منیسم بعد از سال 1968 Ù…Ø·Ø±Ø Ø´ÙˆØ¯.
او در این کتاب به نوعی آزادی روØÛŒ Ùˆ جسمی Ùˆ ٠کری زنان تاکید دارد Ú©Ù‡ بعد از چند سال از انتشار کتاب، این نوع ت٠کر به Ù…Øور اساسی بØث‌های ٠منیستی غربی Ùˆ ٠عالان Øقوق زنان تبدیل شد.
به بهانه سالروز تولد این نویسنده در مورد بخشی از ت٠کرات سیمون دوبووار Ùˆ به‌خصوص در مورد بخش‌هایی از کتاب" جنس دوم"ØŒ با شهلا ش٠یق، جامعه شناس، نویسنده وپژوهشگر امور زنان در پاریس، صØبت کردم ( برای شنیدن کامل گ٠تگو به ٠ایل زیر مراجعه کنید) :
اعتقاد دوبووار در" جنس دوم" که برآن تاکید می‌شود این است که" یک انسان، زن متولد نمی‌شود، بلکه تبدیل به زن می‌شود." ٠کر می‌کنید این عبارت بین ٠عالان و ٠مینیست‌های امروز، معنی واقعی برداشت دوبووار را دارد؟
کتاب" جنس دوم" را باید در موقعیت تاریخی Ùˆ اجتماعی خودش گذاشت Ùˆ بررسی کرد. این جمله‌ معرو٠که در Øقیقت به یک مارک یا نشانه تبدیل شده، ایده خیلی ٠شرده‌ای است Ú©Ù‡ شاید ٠رمول خیلی جادویی داشته باشد.
در عین Øال وقتی کتاب را خیلی دقیق می‌خوانید می‌بینید به آن سادگی Ú©Ù‡ از آن برداشت می‌شود، ت٠کر چندان سادهای نیست. دوبوار هیچ وقت انکار نکرده Ú©Ù‡ زنان از نظر بیولوژی ت٠اوت‌هایی با مردان دارند. اینکه" زن به‌دنیا نمی‌آیند Ùˆ زن Ù…ÛŒ شوند" بیشتر مسئله‌ ساخته شدن Ùˆ ساخته Ùˆ پرداخته کردن است.
م٠هوم زنانگی و مردانگی این است که بر اساس ٠رهنگ، اسطوره، مذهب و قوانین که در طول قرن‌ها تداوم پیدا می‌کند و زنان را در یک موقعیت جنس دوم قرار می‌دهد، یعنی جنسی که مرد را به عنوان ٠اعل و مختار قرار می‌دهد و زن را در شرایط از چشم مرد نگریستن، می‌گذارد.
اما در دوره‌های بعدی، در سال‌های دهه 80 تا 90 بØØ«ÛŒ بین زنان Ùˆ ٠منیست‌هایی Ú©Ù‡ معتقد بودند باید ویژگی‌هایی برای سرشت زنان قائل شد، درگر٠ت Ùˆ کتاب دوبوار نقد شد؛ اینکه زنانگی یک جوهر خاص نیست بلکه یک پدیده اجتماعی Ùˆ ٠رهنگی‌ست.
شما معتقدید از Ù„Øاظ تاریخی برای بررسی این ایده باید به همان زمان برگشت. در Øالیکه در همین دوران در سال‌های پس از 2000 میلادی هم این ایده همچنان زنده است.
بله ! ولی از این Ù„Øاظ گ٠تم Ú©Ù‡ نتایج عملی این ایده در آن دوران Ú†Ù‡ بوده. برای اینکه در سال 1949 دوبوار Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒÚ©Ù†Ø¯ Ú©Ù‡ زنان برای اینکه بتوانند موقعیت جنس دوم را پشت سر بگذارند، باید کاملا به استقلال برسند Ùˆ خودشان را به عنوان ٠رد ٠اعل Ùˆ خودمختار Ù…Ø·Ø±Ø Ú©Ù†Ù†Ø¯.
بنابراین از تمام چارچوب‌ها Ùˆ قوانینی Ú©Ù‡ آنها را به جنس دوم مربوط می‌کند مثل ازدواج، شوهر داشتن، مادر شدن خودداری کنند. در آن زمان این موضوع یک ایده بسیار انقلابی بود Ùˆ دو دهه بعد جنبش ٠منیستی در سراسر اروپا Ùˆ آمریکا با توجه به همین تصمیم‌گیری‌ها جلو می‌رود؛ یعنی تاکید بر توجه زن‌ها بر جنس خودشان Ùˆ مسئله‌ سقط جنین Ù…Ø·Ø±Ø Ù…ÛŒâ€ŒØ´ÙˆØ¯ اما بعد از آن وقتی زن‌ها در یک جامعه غربی توانستند به Øقوق برابری دست پیدا کنند، این بØØ« Ù…Ø·Ø±Ø Ø´Ø¯ Ú©Ù‡ لزومی به بØØ« زن یا مادر نیست Ùˆ می‌توان مادر یا همسر Ùˆ ٠مینیست بود.
این بØث‌ها در عین اینکه درآن زمان ریشه دارد، همچنان ادامه دارد. یک‌سری از ویژگی‌هایش به آن زمان برمی‌گردد ولی اصل ٠کر ٠لس٠ی دوبوار Ùˆ جایگاه اجتماعی‌اش همچنان معتبر است.
اشاره کردید باید به آن زمان خاص نگاه کرد Ú©Ù‡ کتاب دوبووار نوشته شده، اما می‌بینید Ú©Ù‡ در کشورهایی مثل ایران هنوز برای همان Øقوق اولیه زنان مبارزه می‌شود.
بله مسلما. به همین خاطر هست Ú©Ù‡ چهره دوبوار در ایران Ø¨Ø³ÛŒØ§Ø±Ù…Ø·Ø±Ø Ø§Ø³Øª Ùˆ من Øتی می‌توانم بگویم Ú©Ù‡ در ایران ما دختران دوبوار را داریم Ú©Ù‡ در جنبش یک میلیون امضا هستند. وقتی Ú©Ù‡ نوشین اØمدی خراسانی، مجله "جنس دوم " را پایه‌گذاری کرد، اعلام یک جور ٠مینیسم مستقل بود Ùˆ نخستین جریانی بود Ú©Ù‡ در ایران خیلی روشن گ٠ت Ú©Ù‡ ما ٠مینیست هستیم.
قبل از آن مجله‌های دیگری مثل مجله زنان و مجله‌های ٠رزانه و غیره به این مسائل می‌پرداختند ولی اعلام یک جریان ٠مینیستی و با چهره دوبووار در مجله جنس دوم به نظر من یک اقدام نمادین است، یک‌جور آگاهی و پیش‌درآمدی هست به آنچه که بعدا ات٠اق خواهد ا٠تاد که این ات٠اق ٠رخنده همان جنبش یک میلیون امضاست که اصل آن تغییر برای برابری است؛ یعنی شما نمی‌توانید آزاد باشید قبل از اینکه برابر باشید.
ما در ایران همچنان با این موضوع مواجه هستیم Ùˆ دوبووار بسیار چهره‌ درس آموزی برای جنبش زنان است؛ بگذریم از اینکه به عنوان یک زن چند بعدی، به عنوان یک زن نویسنده Ùˆ ٠یلسو٠هم در سراسر جهان Ù…Ø·Ø±Ø Ø§Ø³Øª Ùˆ کارهایش یک بعد جهانی دارد.
دوبووار بارها تاکید می‌کند تا زمان نوشتن "جنس دوم" خودش زندگی اشتباهی را در پیش داشته Ùˆ Øتی جامعه مردسالار Ùˆ جهت‌دار همراه با ارزش‌های مردانه را پذیر٠ته بوده، چطور می‌شود Ú©Ù‡ Øین نوشتن این کتاب اینقدر متØول می‌شود؟
می‌دانید Ú©Ù‡ نوشتن روندی است Ú©Ù‡ شما همه گذشته خود را ٠را می‌خوانید. دوبوار Øین نوشتن توجه‌اش به مسئله جنس دوم جلب می‌شود، تمام تجربیات گذشته‌اش را هم به پرسش می‌کشد.
٠ردی Ú©Ù‡ دوبووار پیش از آن هم بوده، در این کار هست Ùˆ بعد از این هم خواهد بود اما آگاهی عمیقی در Øال نوشتن این کتاب پیدا می‌شود؛ دوبوار وقتی Ù…ÛŒ خواهد جنس دوم را بنویسد با خودش هم به عنوان زن برخورد می‌کند. یعنی خودش را هم مثل جامعه به عنوان سوژه ٠راگیر انتخاب می‌کند.
موقعیت شرایطی‌ست Ú©Ù‡ به Ú©Ù„ جامعه Ùˆ عمومی‌ترین مسائل مربوط است. به‌خصوص در مورد مسائلی مثل اØساسات، عشق‌ورزی یا مسائل ‌ جنسی. وقتی Ú©Ù‡ دوبوار به عنوان یک زن به این مسئله برخورد می‌کند، ناگزیر است Ú©Ù‡ هم با بیرون خودش برخورد کند Ùˆ هم با درون خودش Ùˆ این خلاقیتی است Ú©Ù‡ او را به یک تجدید نظر می‌کشاند نه ٠قط در مورد مسائل اجتماعی بلکه در مورد خودش.
رمان‌ و داستان‌های دوبووار معرو٠هستند به اینکه ٠ضاهای یاس و ناامیدی واضطراب‌آوری در خود دارند. ٠کر می‌کنید با وجود زندگی مت٠اوت و تجربیات غیرکلیشه‌ای اوکه با آدم‌ها داشته، چرا این ٠ضا در کتاب‌هایش هست؟
ات٠اقی Ú©Ù‡ در مورد دوبووار می‌ا٠تد، این است Ú©Ù‡ او کارش به یک عرصه Ù…Øدود نیست، گرچه ٠یلسو٠است Ùˆ نویسنده ولی از همان ابتدا وارد ادبیات Ùˆ داستان‌نویسی هم شده . عرصه ادبیات، عرصه سایه روشن است.
به نظر من در چهره‌های زنان دوبوار و مردان آن بخش‌هایی از وجود خودش هم مثل هر نویسنده‌ دیگری هست، طبعا این ما را در مقابل تمام آن اضطراب‌ها و سرگردانی‌های زنان قرار می‌دهد.
آزادی به معنای خوشبختی نیست. این را بارها خود دوبوار هم گ٠ته و من ٠کر می‌کنم که هر زن یا مردی که درباره‌ آزادی قدم بر می‌دارد این را با تمام وجودش لمس خواهد کرد. روند آزاد شدن زنان به خاطر تقابل با تمام آنچه که قرن‌ها در جامعه برقرار است، با سرخوردگی‌، رنج و اضطراب همراه است. در رمان‌های دوبوار ما با بیان و گستردن این مسائل مواجه هستیم.
به آزادی اشاره کردید، روابط آزاد بین دوبووار Ùˆ سارترو زندگی آزادانه جنسی Ùˆ عشقی هر دویشان، Øتی بین دوستانشان هم عملا پذیر٠ته نبود Ùˆ شاید باعث شکل‌گر٠تن شایعه هم می‌شد. این نوع زندگی Øتی الان هم پسندیده نیست. ٠کر می‌کنید به عنوان یک Øرکت سمبلیک این روش را انتخاب کرد یا اینکه واقعا به خاطر یک اعتقاد به موضوع رابطه یا زنانگی خودش این روش را انتخاب می‌کرد؟
ببینید! یک مدل زندگی هست که بر اساس یک انتخاب، مسئولیت می‌آورد. سیمون دوبووار نوعی زندگی را انتخاب کرد و آن را عهده‌دار شد.
در این نوع زندگی، آزادی Øر٠اول را می‌زد. بنابراین برای خودش زندگی آزاد Ùˆ زوجی را انتخاب کرد Ú©Ù‡ در عین آزادی، یک دوستی عاشقانه با هم دارند. دوبوار عشق‌های دیگری را در زندگیش شناخت.
بعضی از آنها مثل رابطه‌ای Ú©Ù‡ با نویسنده آمریکایی، داشت Ùˆ در همان زمان رابطه‌اش در سن چهل سالگی با نویسنده جوان آن موقع Ú©Ù‡ هنوز هم سردبیر مجله" زمان مدرن" است Ú©Ù‡ پایه گذار آن سارتر Ùˆ دوبوار بودند. با همه اینها رابطه او با ژان پل سارتر، یک رابطه Ù…Øوری بود Ú©Ù‡ تا پایان عمر ادامه پیدا کرد.
این یک انتخاب بود و من ٠کر می‌کنم لزوما نباید همه این ٠کر را بکنند. چون عهده دار شدن چنین زندگی، توانایی‌هایی را می‌خواهد که آنها در عمل ثابت کردند از این توانایی برخوردارند.
بنابراین نسخه‌سازی و کپی‌برداری و گ٠تن اینکه این کار خوب است یا چرا خانم دوبووار و آقای سارتر این کار را کردند، روشی نسنجیده و ساده است که ممکن است نتایج خوبی هم نداشته باشد .
یادم هست ده سال پیش با یک نویسنده گ٠تگویی داشتیم و از من پرسید تو ٠کر می‌کنی در شرایط امروزی ما عشق آزاد چگونه است؟
گ٠تم یکی از مسائل ما این است Ú©Ù‡ می‌توانیم م٠اهیم را بگیریم ولی وقتی آن را به دنیا Ùˆ ٠رهنگ خودمان می‌آوریم درØالیکه خیلی از مسائل خود را ØÙ„ نکرده‌ایم Ùˆ در عرصه جامعه از خیلی مراØÙ„ نگذشته‌ایم، در شرایط سخت، عشق آزاد ما به" صیغه" تبدیل می‌شود.
در چنین مدل زوجیتی که لزوما یک مدل خاص است و انتخاب دوبووار و سارتر بوده، به شرایطی‌ برابر نیاز دارد با همان آزادی که آن دو برای هم قائل شدند؛ اگر ما قائل به چنین مدلی هستیم، باید برای برابری و آزادی تلاش کنیم.